Tinnitus?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg har i mange år haft en form for "hylelyd" i kun ét øre og undre mig nu om det er tinnitus?? Det er egentlig ikke noget der som sådan genere mig da jeg har lært at leve med det men det er nu alligevel rart at vide hvad det er? Det er noget som egentlig kommer og går som det nu lige vil og det er meget forskelligt med hvor højt lyden er..
Kan det være tinnitus? Findes der overhoved en måde at fjerne det på? Og hvad er de mest normale måder man kan få det på? (Så jeg kan se om det er noget jeg har været ude for)
Og hvordan får man egentlig konstateret det?

Svar:
Hej.
Jeg vil forsøge at svare bedst muligt på årsager til tinnitus – også kaldet øresusen.
Øresusen eller tinnitus er en lyd i ørerne eller inde i hovedet, som ikke er til stede i omverdenen. Ved befolkningsundersøgelser angiver 10-15 % at de generes af øresusen. Det er svært for mig at vurdere om du har tinnitus uden tale med dig om symptomerne og undersøge dig, men det kunne godt være tinnitus, det du beskriver.
Der er mange årsager til tinnitus. Den hyppigste årsag er formentlig helt almindelig ørevoks og det kunne meget vel være synderen i dit tilfælde. Det er nemlig typisk, at generne kommer og går, som du beskriver. Ofte vil folk fortælle, at det bliver værre efter f.eks. badning. Såfremt ørevoks er årsagen, er det nemt at komme til livs ved simpel øreskylning hos lægen. Hos børn og unge kan tinnitus også skyldes kronisk mellemørebetændelse, så det er vigtigt for lægen at vide, om du har haft problemer med mellemørebetændelser tidligere.  Man kan også se forbigående øresusen i forbindelse med forkølelse, flyvning eller dykning, fordi øretrompeten (kanalen mellem øret og næsen) er tæt, men det forsvinder spontant igen. Øresusen kan også være en reaktion på, at man er overanstrengt eller stresset. Støjskader kan medføre øresusen. Det kan både være akutte støjskader dvs. f.eks. et skud tæt på øret og efterfølgende tinnitus. I dette tilfælde vil man ofte vide hvornår skaden skete. Langvarig støj kan også give øresusen, men vil ofte være på begge ører og knap så sandsynligt i din alder. Endeligt er det vigtigt at vide om du har nedsat hørelse på det samme øre, da symptomerne i så fald kan have noget at gøre med dine øreknogler at gøre. Nogle vil i dette tilfælde også klage over ledsagende svimmelhed.
Øresusen bør undersøges af lægen. I de fleste tilfælde er der en bagatelagtig forklaring, som let kan behandles (f.eks. udskylning af ørevoks). Du bør undgå situationer, der øger øresusen, som fx stærk støj, meget stress, søvnmangel, store fysiske anstrengelser og at være længe på et helt stille sted. Lægen vil typisk undersøge dine ører og tjekke din hørelse for at undersøge hvad årsagen til generne er. Hvis lægen finder det nødvendigt vil man i nogle tilfælde blive henvist videre til en øre-næse-halslæge, som kan lave yderligere undersøgelser. Jeg vil opfordre dig til at tale med din læge om problemet og forhåbentlig kommer I sammen nærmere en forklaring og en løsning.
Rigtig god weekend.
Venlig hilsen Linda