Til Iben.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Iben jeg har et spørgsmål, Hvis man spiser mindre og mindre, bliver ens mavesæk så også mindre, og ikke kan have særlig meget i, eller hvad??? Hilsen M

Svar:
Hej M!
Jeg syntes det er et rigtig godt spørgsmål du har stillet, og jeg skal svare på det så godt som jeg kan.
Når vi får mad ned i maven, så vil mavesækken automatisk udvide sig for at der kan blive plads til det der kommer derned. Det er grunden til at vi føler os mætte når vi har spist en stor portion. Men hvis vi spiser meget store portioner, så vil mavesækken også blive lidt større, og der skal derfor lidt større portioner til næste gang før man bliver mæt.
Ved små portioner vil mave sækken ikke blive større, det betyder på længere sigt at der skal mindre til for at man bliver mæt.
Så det er ikke sådan at ens mavesæk skrumper til det rene ingenting, men hvis man i hverdagen spiser mange små portioner i stedet for få store portioner, så kan det gøre at der skal mindre til for at man bliver mæt, da mavesækken ikke udvides ekstremt meget hver gang man spiser et måltid.
Venlig Hilsen
Iben