Taglknopper?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg er en dreng på 14 år jeg har næsten lige lagt mærke til jeg har nogle hvide knopper under mit pik hovede men jer ikke sikker på om det er taglknopper eller svamp :/ Men efter hvad jeg har læst mig frem til er det taglknopper men vil helst gerne selv have et svar. De er dog ikke så tydelige men stadig er lidt pinligt at gå rundt med synes jeg tør ikke komme sammen med en pige eller gå i seng med nogen..

Svar:
Hejsa
Godt du deler din bekymring. Heldigvis er der ikke noget at være bekymret for. De små hvide knopper er talgkirtler, der danner fedtstoffet smegma preputii, der smører pikhovedet og gør at forhuden glider let - de er altså vigtige, så det ikke gør ondt, når forhuden trækkes frem og tilbage. Antallet af talgkirtler svinger meget afhægigt af ens kønshormoner.
Læser du tilbage i de ældre spørgsmål og chatsamtaler her på cyberhus kan du se, at emnet omkring talgknopper på pikken er vendt flere gange, så der er mange der har det lige som dig.
Derudover skal man huske, at komme sammen med nogen eller at gå i seng med nogen er jo noget man skal gøre, fordi man har lyst og føler sig klar til det. Man kan sagtens komme sammen med en pige uden at have sex. Gennemsnitsalderen for, hvornår man har sex - altså samleje - er 16 år både for piger og drenge. Altså halvdelen har unge på 16år har endnu ikke haft samleje.
Så ingen hast og jag - men talgkirtlerne skal ikke holde dig tilbage, det er ikke en kønssygdom.
Håber det gav svar nok.
Mange hilsner
Eva