Søvnløs før ferie
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej! Jeg har lige et spørgsmål af ren nysgerriged... Hvad er årsagen til, at mange af os er søvnløse og ligger og drejer og vender os hele natten, før vi skal på ferie eller opleve andet spændende?
Jeg skal på ferie i dag og klokken er 7 om morgenen. Jeg har kun fået sovet i 3 timer og kan virkelig ikke sove mere, selvom jeg først skal af sted kl. 15 i eftermiddag... :D
Hilsen den søvnløse

Svar:
Kære du søvnløse
Det er et godt spørgsmål du stiller og der er sikkert mange som kan genkende det. Som du skriver er det oftest op til man skal noget spændende. Men det kan også være før en eksamen eller i en periode hvor man er meget stresset.
Årsagen til den dårlige søvn skyldes at din krop oplever sig stresset. Så udskiller den nogle streshormoner, som påvirker søvnen. Kortisol og adrenalin. Det gør at du sover lettere og dårligere og derfor vågner op.
Håber du har haft en god ferie og fået sovet lidt ;-)
Mange hilsner fra Line