Sår på kønslæber/skedesvamp?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg har skrevet har ind før men vil lige have nogle nærmere svar og nogle ting. Jeg har læst lidt hvad der kan være tegn på skedesvamp, og har lige nogle spørgesmål som jeg håber i kan svare på: kan ens udflåd godt være helt hvid, tyk og lidt klumpet uden det er tegn på skedesvamp - kan de to sår have noget med skedesvamp at gøre? det klør overhovedet ikke nede omkring skeden hvor der ellers står at det er det mest normale tegn? Og så en helt anden ting: Jeg har en el-shaver (ladyshaver) - og hver gang jeg barberer mig dernede når jeg er i bad, kommer der altid røde knupper selvom jeg skyller efter med kold vand og smører creme på (uden parfume) - men hvis jeg gør det uden vand sker der ikke noget, men senere kommer det til at klø så meget at der kommer de dumme røde knopper! Jeg gør det ikke hver eneste dag, højst 2 gane om ugen - og har også prøvet og lade helt vær i en periode. Men det hjælper ikke. Når jeg gør det igen kommer der de der røde knupper/bumser. Jeg er ikke så vild med skrabere, men hvis det er det der skal til så overlever jeg. Jeg har set men kan købe sådan noget hårfherningsmiddel (ikke voks) men sådan noget creme kunne det være en idé? Har i nogle forslag eller kommentarer? det håber jeg:-) på forhånd mange tak! Lige en sidste ting - den her brevkasse er super! - den har virkelig hjulpet mig :-) tak!

Svar:
Hej med dig!
Jeg er glad for at du kan bruge brevkassen, og jeg syntes det er godt du skriver igen, hvis du ikke følte du fik helt svar på dine spørgsmål.
Man får ikke sår af skedesvamp, så jeg tror du har fået sårene pga. intimbarberingen. Det er normalt at have lidt udflåd som er hvidligt og tykt. Men hvis det begynder at blive ildelugtende og grynet så er det tegn på skedesvamp. Det vil normalt også klø meget ved kønslæberne hvis man har skedesvamp, så ud fra det du skriver, så tror jeg ikke du har det.
Når du intimbarberer dig så er det vigtigt at du også blødgør huden inden du begynder at barbere dig. Du kan evt. smøre huden 1 time før du starter barberingen. Men ellers er det helt rigtigt det du gør, nemlig at give huden masser af creme efter barberingen, uden parfume.
Det kunne prøve at bruge en skraber i stedet, og se om det hjælper. Når du bruger en skraber, så er det bedst at du skraber med hårrene, og kun skraber en enkelt gang imod hårene til sidst. Det kan være det giver færre røde knopper, men det er meget normalt at man får knopper når man barberer sig i skridtet.
Jeg syntes ikke du skal bruge det hårfjerningsprodukt som du har fundet, da det kan irritere huden rigtig voldsomt, fordi huden er sart nede i skridtet. Det kan gøre rigtigt ondt, så jeg syntes du skal holde dig til skaber eller elshaveren :- )
Venlig hilsen
Iben