Sår på kønslæber
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg har set at jeg har 2 sår på ca. 1 cm på langs, på hver side øverst lige hvor de indre kønslæber starter. Det startede med et, og så nogle dage efter sved huden i den anden side og så kom der et til. Hvis jeg piller i dem, kommer der lidt betændelse måske bløder lidt. Jeg har prøvet at smøre det med noget creme (uden parfume) fordi jeg synes det så lidt tørt ud, men synes ikke rigtigt det har hjulpet ( kun på det ikke aå tørt ud). Kan sårene være fordi mine indre kønslæber er vokset og huden bliver trukket for langt ud eller er det noget helt andet. De irreterer mig ikke. Jeg ved ikke hvordan de er kommet måske har der været rifter uden jeg har opdaget det. De har ca. været der en uge nu, hvor jeg har prøvet at lade være med at pille i dem. Hvad tror du det er? tror du de bare vil gå væk af sig selv? Håber ikke det bliver nødvendigt at gå til lægen, så du må meget gerne fortælle mig hvad jeg selv kan gøre. På forhånd tak:-)

Svar:
Hej!
Det er godt at du er opmærksom på hvordan din krop har det, og om du selv kan gøre noget ved de rifter som du har.
Jeg kan ikke sige med sikkerhed hvorfor du har fået de rifter ved skamlæberne. Men jeg tror ikke det er fordi kønslæberne er vokset for meget, og huden er blevet strukket. Det kan være at dine trusser ikke har siddet godt, og de derfor har skavet uden at du har opdaget det.
Du skal helst ikke pille i sårene da det kun gør dem værre. Jeg syntes du skal vaske dem med varmt vand, en gang om dagen for at holde dem rene.
Hvis de ikke er forsvunden indenfor en uge, eller de bliver værre, så ville det være godt, at du tog forbi lægen og fik det undersøgt. Lægen er vant til at se på sådan noget i hverdagen, så det er fint hvis du fortæller ham/hende det. Det kan være at din mor eller far kan hjælpe dig med at finde nummere til lægen, og evt tage med
Venlig Hilsen
Iben