systemet?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej.
jeg sad med mine veninder her den anden og snakkede om fordøjelsessystemet, der var en af dem der sagde at hvis man laver stort hver dag eller hver anden dag så har man et godt fordøjelsessystem, er det rigtigt?
hvordan ved man hvor godt et fordøjelsessystem man har? er der nogle almindelige hverdagsmåder man kan se det på?

Svar:
Hej med dig.
Normalt bør man have afføring hver eller hveranden dag. Det afhænger dog i høj grad af hvad man spiser. Det er svært at sige hvad der er et "godt" forsøjelsessystem, men man kan sige, at hvis man ikke har problemer med oppustethed, forstoppelse, tynd mave, eller mavesmerter, ja, så fungerer fordøjelsen som den skal. Man kan som sådan ikke måle hvor godt fordøjelsessystemet er. Man vurderer ofte fordøjelsen udfra hvordan afføringen ser ud, og hvor stor mængde der kommer. Der er stor variation indenfor det normale. Det er således både normalt, at lave afføring hver anden eller hver tredje dag, og flere gange om dagen. Afføringen skal helst være brun uden blod og slim, og hverken for hård eller for tynd. Igen, det har stor indflydelse hvad du spiser. Hvidt brød og anden fiberfattig kost vil feks. gøre din afføring hård. Det hænger sammen med, at fibre "holder på vandet" i afføringen i tarmen og afføringen vil derfor være blødere uden at være tynd. Det er derfor godt at spise fibre, da afføringen kommer nemmere gennem tarmen, og man undgår hård mave, og at skulle trykke en hård afføring ud når man skal på toilettet. Væske og motion vil også gøre din afføring blødere. Hvis du feks. spiser rødbeder bliver afføringen rød, og hvis du spiser meget kød og protein får afføringen ofte en anden lugt. Som du kan høre er der meget meget stor variation ift. hvad der er normalt, og det afhænger af hvad du putter i munden mm.
Men som tommelfingerregel er et "godt" fordøjelsessystem, et system, der giver der normal afføring dvs. afføring i normal mængde, der hverken er for tynd eller hård, uden blod og slim og med brunlig farve. Derudover skal man selvfølgelig være veltilpas uden smerter, sure opstød eller oppustethed.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen Lea