Syner
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus Jeg har i flere år kæmpet med syner. Jeg ved ikke om i har hørt om det før, men hvis jeg har oplevet mange ting, og en masse mennesker på en dag, så ser jeg dem sidde på mit værelse samme aften, når jeg går i seng. Det føles ligesom virkelighed og selvom jeg godt ved, at jeg ser syner føler jeg mig pinlig over, at sidde i underbukser i "offentligt selskab" Jeg har snakket med min søster om det, og hun havde det samme problem. Dette gør dog også, at der er nogle aftener jeg ikke kan sove og må blive oppe. Håber virkelig i har et svar på dette! Hilsen Frederik

Svar:
Kære Frederik
Godt du skriver ind, for sådan at sidde i underbukser foran andre mennesker - det må føles mærkeligt ;-)
Når man har meget travlt, får mange indtryk eller har mange ting i hovedet, så arbejder hjernen på højkraft. Det er langt oftest noget, som vi slet ikke mærker noget til. Men i sådanne situationer kan man opleve at man drømmer meget, sover dårligt, bliver træt eller svimmel. Det er helt små og helt ufarlige tegn på at ens krop er på arbejde. Det er helt normalt.
Jeg er lidt i tvivl om hvad du oplever i synerne. Om du sådan drømmer om dem, tænker på dem, eller om du reelt ser dem. Udfra din beskrivelse, så lyder det som om, at du ser dem. Selvom du godt ved de ikke er der. På en måde kan det være din fantasi, som spiller dig et pus. Men hvis du reelt føler at du ser dem - uanset om du ved, at det er syner - så synes jeg du skal snakke med nogen om det. Udover din søster.
For rigtigt at kunne hjælpe dig og finde ud af hvad det handler om, vil det kræve en snak og jeg vil have en masse spørgsmål. Så jeg synes du skal snakke med dine forældre om det og bagefter snakke med din læge. Jeg synes helt sikkert, at der skal en voksen indover, som kan hjælpe dig med at finde ud af hvad det er for noget. Du kan tage dine forældre eller søster med til lægen, men du kan også selv tage derned. Det afhænger af hvad du har mest brug for.
Jeg er ked af, at jeg ikke kan hjælpe mere her i brevkassen, men det er godt du spørger til det, så du kan finde ud af hvad det handler om. Fortsæt endelig med det.
Held og lykke.
Venlige hilsner fra Line