Symtomer og problemer
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Tit når jeg står op om morgen har jeg hovdepine så jeg kommer
ikke så meget i skole, de dage hvor jeg kommer i skole
snakker jeg ikke om andet ind sex hele tiden, fx kan jeg
lige pluslig sige at ja jeg kan også huske dengang jeg kneppe
min far eller såden noget. Men jeg har enlig ikke lyst til at sige
det jeg kan bare ikke lade være, ja jeg ved ikke om det er
normalt men det syndes jeg ikke, oppe på mit værelse kan jeg blive
trist såden ud af det blå (kun når jeg er selv) og Nårmest føle at noget
ikke betyder noget mere men det bare underligt for når
jeg er sammen med andre kan jeg godt have det sjov.
Nogen gange kan jeg føgle mig helt angst, kigge ombag mig op trakt skuller
og muskel spæninger, følsen ag at noget eller nogen vil angribe mig og
bliver meget nemt forskæket Fx da en på min gang gik ind af dør til vores
gang blive jeg forskæket over det. når jeg er selv på mit værelse kan jeg mærke
at min vejertrakning er blivet tunger og bliver meget tør i munde og i næste 3 år har
jeg går det at når jeg var selv så høre jeg musik og der var en svære afsnit i famile engang
som gør at jeg brugte min musik til at udtrykke mine føleser på ved at når jeg høre musik gør jeg et eller
andet med mine øjne så alt ting bliver sløger og jeg bevæger min mund meget
hurtig så nogen gang føler jeg spæninger der ( har ikke nogen ide hvorfor men kan ikke lade være
og vis jeg prøver at gør det uden at se alting slør føles det helt forkert. Symtomer er hjerte banke
få det varmt ( så skuer alletid ned for varmen) svimmelhed, hypperventilation. Jeg
føler også at jeg ikke er mig selv eller ikke exister og kan enlig ikke føle mine følser også lige vel at
jeg går frem og til bage og opfør mig som om en eller anden vil tage live af mig ( nårmest panik eller
den der fight ang flight ting som jeg lidt er fanget i muske) har også tit mareridt og det
bekymmer mig lidt. Jeg har snakket med nogen for min famile og en psykolog om det
og 2 gang jeg var ved psycolog Sagde han at jeg ikke havde depretion og var ved næste ved at opgive
mig hvilket jeg syndes var alt for tidligt da jeg syndes der var meget mere at snakke om men
jeg tror ikke at det er depretion, jeg tror det er ptsd men kan jo ikke sige det med sikkerhed
så håber at kunne få nogen svar på noget/nogle af de ting her og tak på forhånd

Svar:
Kære Du
Først og fremmest vil jeg gerne sige, at jeg synes det er modigt at du skriver, og godt at du gør noget aktivt når du ikke føler at du har det godt.
Du nævner mange forskellige problemstillinger, og mange tanker som du går rundt med. Måske hænger det hele sammen, måske ikke.
Du nævner selv, om det kan være PTSD. PTSD står for Post-Traumatisk Stress sygdom (Disease). Sygdommen kommer typisk efter en eller flere voldsomme oplevelser tidligere i livet. Du skriver ikke om dette du har oplevet noget lignende, men jeg synes i hvert tilfælde, at det vil være en god ide at få en tid hos din læge til samtale. Herfra kan du også evt. komme videre til en psykolog, det lyder jo til at du har meget på hjertet som ikke har fået snakket om.
I forhold til hovedpinen, synes jeg også det er en rigtig god ide at nævne dette for din læge, som kan undersøge dig.
Jeg håber du har fået svar på nogle af dine spørgsmål, hvis ikke er du meget velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Kasper