Sygdom
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej brevkasse. Jeg har i noget tid gået og været bekymret for om jeg måske har kræft i livmoderen, men er i tvivl om piger på min alder overhovedet kan få det? er det noget jeg skal bekymre mig om eller hvad? jeg ikke sådan rigtig nogen symptomer på det så?...

Svar:
Hej!
Tak for dit spørgsmål. Hvor er det super, at du finder et sted at spørge, når der er noget som bekymrer dig. Bliv endelig ved med det :-)
Idag er der meget snak om kræft af mange forskellige typer og nogen gange gør det, at man kommer til at bekymre sig uden der er nogen grund til det.
Livmoderkræft er en sygdom i livmoderen, som sjældent kommer hos kvinder før de kommer i overgangsalderen - altså når de ikke længere har menstruation. Så det skal du ikke bekymre dig om.
Der er også noget, som hedder livmoderhalskræft. Det er en sygdom der også kan ramme yngre kvinder. Denne kræft kan man i nogle få tilfælde efter mange år udvikle, når man har haft en virusbetændelse i livmoderhalsen. Den virus hedder HPV og man kan blive smittet når man har sex uden beskyttelse. Det er en almindelig virus, som mange har, og ikke noget man mærker. De fleste får ikke kræft selvom de har haft denne virus. Der findes idag en vaccine mod HPV-virus, som kan gøre risikoen meget lille for at man senere får kræft. Den kan man give til unge under 26 år.
Når man bliver 23 år får man et brev med tilbud om at blive undersøgt for om man har celleforandringer i livmoderhalsen, som måske kan udvikle sig til kræft. Prøven tages ved en gynækologisk undersøgelse hos ens egen læge og er en god måde at opdage tidligt, hvis der skulle være noget unormalt.
Det var meget information fra mig. Hvis du har nogle flere spørgsmål, kan du tale med din mor eller din egen læge. Specielt kan du spørge om du skal have vaccinen mod HPV. Hvis du endnu ikke har haft sex eller du bruger kondom er du godt beskyttet, da risikoen for virus stiger når man har ubeskyttet sex eller hvis man har mange forskellige partnere.
Det er meget sjældent man får sygdommen når man er så ung, så du behøver slet ikke bekymre dig om det. Som du selv skriver, er det vigtigt at lytte til kroppens symptomer og når du ikke mærker nogen symptomer er det et godt tegn.
Håber du kunne bruge mit svar.
De varmeste hilsner
Gry