Syg
brevkassespørgsmål af
Cecilie
15 år
Hej jeg er en pige på 15 og har været syg de sidste 3-4 dage.
jeg har ondt i ryggen, hele min krop føles ubehalig, har hoved pine, fryser overdrevet meget, er forkølet og hoster, men her til aften betyde mit venstre bryst at gøre rigtig ondt når jeg hoster og tager dybe vejr trækninger og også hvis jeg bare ligger kan jeg mærke det,
jeg er rigtig bange, min mor siger at det er fordi jeg har hostet så meget, men det gør altså ondt, hjælp

Svar:
Hej 15-årige pige,
Jeg kan godt forstå at du bliver forskrækket over pludselig at opleve smerter i brystkassen, når du trækker vejret og hoster. Hvis man i en periode har hostet meget, er det dog ikke udsædvanligt at opleve den slags smerter du beskriver.
Ud fra de andre symptomer du nævner, kunne det lyde som om, at du har fået en infektion i dine luftveje f.eks. influenza.
Influenza er meget hyppig for tiden, og de typiske symptomer er muskelsmerter, hoste, forkølelse, feber og kulderystelser meget lig de symptomer du beskriver. Hvis der er tale om influenza, vil symptomerne forsvinde uden behandling i løbet af en uges tid.
Hvis du ikke mærker bedring indenfor nogle dage, kan det være tegn på, at du har en infektion, der kræver behandling med antibiotika, og jeg vil anbefale, at du kontakter din læge så du kan få målt dit infektionstal og blive lytte på lungerne.
God bedring.
Hilsen Emilie