Svimmel?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus. Jeg er en 17 årig pige som går rundt og er meget svimmel hele tiden og hvis jeg er varme steder som f.eks. solarie har jeg det med at se sort når jeg rejser mig op. Jeg er 161 høj og vejer lige godt 44 kg uden tøj. Jeg var ved lægen for få dage siden og snakke med ham ham han siger at mit blodtryk er lidt for lavt og at jeg skulle prøve at spise mere og drikke mere om dagen, problemet for mig er bare at jeg ikke spiser af mig selv medmindre jeg er sulten og jeg det er ikke meget jeg er sulten i løbet af en dag. Får en lille smugle morgenmad også får jeg først rigtigt noget at spise igen til aftensmaden hvis jeg er sulten. Jeg drikker heller ikke rigtigt noget væske for ligesom med mad drikker jeg ikke medmindre jeg er tørstig. Jeg har aldrig været god til det med væske. Jeg har førhen haft det svært med mad ( har haft en mild form for anoreksi. ) Lægen sagde at hvis jeg blev svimmel skulle jeg tage mit hoved ned til mine ben for at få blod til hjernen igen, men når jeg gør det føler jeg bare at det hele bliver værre. Hvad skal jeg gøre? og hvad skal jeg gøre for at kunne komme til at spise igen, for der er ingen hjemme til at holde øje med hvor meget jeg spiser i løbet af min dag og jeg skal starte i skole på mandag hvor jeg er væk fra kl. halv 7 til kl. 4 og jeg er lidt bange for at skulle vælte om af det tilsidst. :( mvh. mig.

Svar:
Kære du,
Jeg kan godt forstå at det må være bekymrende når man sådan går rundt og bliver svimmel og samtidig heller ikke får nok at spise og drikke.
Hvis din læge har målt dit blodtryk og siger, at det er lavt, så kan det være en forklaring på din svimmelhed. Samtidig skal det siges at, nogle mennesker har normalt et lavere blodtryk uden at de er syge.
Når du bliver svimmel hvis du rejser dig op, så skyldes det noget som hedder ortostatisk hypotension. Når man rejser sig op falder noget af blodet ned i benene pga. tyngdekræften. Så går der lige nogle sekunder før hjertet får pumpet blodet tilbage op til hovedet igen. Det kan man opleve i alle aldre og nogen flere gange end andre. For at undgå at blive svimmel når du rejser dig, kan du gøre flere forskellige ting. Du kan fx. vippe lidt med tæerne inden du rejser dig op, altid rejse dig langsomt og undgå at stå stille i længere tid. Men noget andet meget vigtigt man kan gøre mod sit blodtryk er at spise ofte og sørge for at drikke meget. Og så kommer vi til dit andet spørgsmål.
Du skriver, at du får lidt morgenmad og derefter ikke spiser før aftensmad. Jeg har meget svært ved at forestille mig, at din krop ikke bliver sulten igennem så mange timer. Så når du beskriver, at du hverken føler sult eller tørst og at du har brug for at nogen til at holde øje med det, så tror jeg du skal ændre dine egne vaner og tanker. Der er ingen tvivl om, at du har brug for både mange måltider og meget væske med din vægt og med din svimmelhed. Heldigvis er der ingen som kan stoppe mad og drikke ned i halsen på dig - det er din egen opgave. Så jeg synes du skal lave nogle systemer som virker for dig. Du kan prøve at forberede noget mad som er nemt at spise. Hvis du ikke umiddelbart har tankerne på maden, så er det nemmere at spise en gulerod end at skrælle en appelsin. Nemmere at spise en rugbrøds klapsammen end spise salat med gaffel. Så find nogle madvaner og bring mad og væske ind i din dag. Det er rigtig vigtigt og kun du selv kan tage ansvar.
Mange gange held og lykke.
Venlige hilsner fra Line