Sved
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej cyberhus, jeg skriver her fordi jeg har et problem som går mig virkelig meget på. Jeg sveder utroligt meget, altså langt mere end normalt, og det hæmmer mig virkelig meget socialt. Lige så snart jeg er indenfor et sted sammen med mennesker begynder jeg at svede, mest i ansigtet, så jeg prøver at skjule mit ansigt og at finde på alle mulige undskyldninger så jeg enten kan komme udenfor og få luft eller på toilettet og tørre sveden væk. Der er rigtigt meget af mit tøj jeg ikke kan gå i fordi jeg er bange for at få det for varmt og så begynde at svede. Jeg har heller ikke idræt på gymnasiet, for selvom det er normalt at svede under sport, så sveder jeg meget mere end alle andre- allerede under opvarmningen løber der sved ned af mit ansigt, og jeg synes det er så pinligt. Jeg holder mig også væk fra sex med min kæreste fordi jeg ville hade at han skulle se hvor meget jeg sveder. Det er et virkeligt stort problem der hæmmer mig på flere områder, og jeg er så ked af det. den eneste løsning jeg umiddelbart har fundet er specielle deodoranter, men da det er mit ansigt der er problemet dur en deodorant nok ikke.... Har også overvejet at gå til lægen, men det er så tabu belagt og virkeligt svært for mig at snakke om, så jeg håber der er hjælp at hente her.
På forhånd tak
Hilsen S

Svar:
Kære S.
Jeg kan sagtnes forstå dig. Det lyder ikke rart, at der kommer så meget sved i ansigtet, at det løber ned ad dig osv.
Jeg vil dog alligevel anbefale dig at gå til læge, da jeg ikke lige ved hvad det kan være. Her kan i snakke om, om det har noget at gøre med medicin, feks. p-piller hvis du spiser det, eller hvis du får anden medicin, kan det måske være en bivirkning til det. Det kan også nogle gange skyldes stofskiftet der er for højt eller for lavt, men der skal man også lige have talt om der er andre ting der kan tyde på det, feks. ændret søvn og appetit, træthed, ændret afføringsmønster og menstruationsmønster mm. Der vil i nok også tale om varighed, og situationerne det opstår i.
Det der undre mig er, at det kun er ansigtet, og jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke har noget helt godt bud på hvad det kan være, bortset fra det, jeg har skrevet ovenfor. Jeg må derfor anbefale dig at gå til lægen, så i kan få vendt tingene lidt mere grundigt, og måske komme frem til en mulig årsag.
Jeg håber du kan bruge mit svar, selvom det ikke var et rigtigt svar;-)
Hilsen Lea