Svamp tror jeg
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hey Cyberhus ville bare lige vide om svamp og nakkeost ligner hinanden og om det lugter af det samme og hvis i gør ved i så hvordan man fjerner det ville være en stor hjælp :)

Svar:
Hey.
Lad os tage det hver for sig: "nakkeost" er hvidligt eller gulligt og sidder bag forhuden. Det er en blanding af fedt og afstødte hudceller og fungerer egentligt som en slags salve for området - altså holder huden smidig. Når der kommer urin eller bakterier i det kan det begynde af lugte lidt som ost - deraf øgenavnet nakkeost.
Det er helt naturligt for alle drenge og mænd at danne det. For at undgå at det bliver for meget eller kommer til at lugte skal man huske at vaske sig bag forhuden. Det er vigtigt at man ikke vasker sig med sæbe (især parfumeret) på kønsorganerne, så hvis man vil bruge sæbe til det, kan man købe det der hedder intimsæbe som er pH-neutralt og ikke forstyrrer den naturlige balance i huden.
Svamp ser noget anderledes ud. Når fyre får det, er det oftest det der kaldes lyskesvamp. Det er et rødt skællende udslæt der primært sidder i hudfolderne mellem lår og mave. Det lugter ikke modsat nakkeost. Det kan klø eller svide.
Det opstår tit hvis man for eksempel dyrker meget sport eller går i for stramt siddende tøj, så skridtet er varmt og fugtigt det meste af tiden. Det er lige noget svampen kan lide. Det kan også komme fra svamp andre steder på kroppen, f. eks. fodsvamp. Det vil altså sige, at lyske svamp faktisk er smitsomt.
for at undgå svamp skal man vaske sig grundigt og dagligt. Man skal især også huske at tørre sig grundigt herefter. Man skal ikke gå i for stramtsiddende tøj og skifte  undertøj dagligt også i øvrigt ellers vaske undertøjet ved 60 grader.
Hvis det skulle være svamp du har, og det sidder i et meget behåret område eller det skulle have bredt sig til begge lysker ( begge hudfolder), synes jeg du skal gå til din læge og få det behandlet. Ellers kan du klare dig med de par tricks jeg har nævnt ovenfor.
Jeg håber mit svar har kunnet afklare lidt for dig. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner, Susanne