Svamp
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, jeg er en pige på 14 år, og tror, jeg har svamp (i underlivet).
Jeg ved ikke om det er normalt, i så ung en alder, og jeg synes det er lidt skræmmende.
Det klør, svier og er rødt (som jeg har læst mig til, vist er tegn på svamp).
Jeg har mere udflåd end normalt, men af normal konsistens. Som normalt når jeg har udflåd, tog jeg et bind i, men som jeg også har læst mig til, gjorde det det værre.
Jeg har også læst at det kan skyldes ting som: sukkersyge (har ikke), menstruation (har næsten lige fået det, men det er uregelmæssig, ca. 2 md. siden sidste), dårligt immunforsvar (ved ikke), m.m.
Det gør ondt lidt efter jeg har været på toilet (tørret mig), og når jeg går.
Jeg har ikke fortalt min mor det (tør ikke), og jeg vil MEGET gerne undgå læge.
Jeg ved man kan få creme og lign. på apoteket, men så bliver jeg nødt til at inddrage min mor, og det vil jeg helst ikke.
Mine spørgsmål til jer er:
* Går det væk af sig selv?
* Hvad kan jeg selv gøre for at forebygge det?
* Bliver det værre?
Tak på forhånd.

Svar:
Hej Anonym
Det kunne godt lyde til at du har svamp og da jeg kan høre at du er i tvivl om hvordan du kan have fået svamp vil jeg lige starte med at give en kort forklaring på, hvordan man kan få svamp.
Når man har svamp i underlivet, også kaldet skedesvamp, så kan det komme af forskellige ting. Det kan være, hvis man har hormonelle forandringer, sukkersyge, samleje, forkert brug af type sæbe til intim området, været syg, hvor immunforvaret er blevet svækket, eller man har fået pencilen eller anden medicin. Der er også nogle, som kan få svamp uden nogen forklaring, det kan bl.a. være fordi ens almene ph-værdi i underlivet er i ubalance. Så der behøver altså ikke være en bestemt grund til at du har fået svamp.
Det er helt normalt, at piger og kvinder får skedesvamp i løbet at deres liv, netop fordi det kan komme af så mange forskellige ting. Derfor kan man også sige, at kvinders underliv er lidt sårbart i forhold til, hvor lidt der skal til, før man kan få skedesvamp. Undersøgelser viser at 3 ud af 4 kvinder oplever at have skedesvamp mindst 1 gang i deres liv. Derfor tænker jeg også at du kan tænke sådan omkring det at din mor med meget stor sansynlig selv har prøvet at have svamp en eller flere gange. Det kan måske gøre det lidt lettere at snakke med hende om det.
Du spørger om det går væk af sig selv. Nej, det gør det ikke. Så hvis du ikke får den rigtige behandling går det ikke væk og det kan sagtens blive værre. Derfor er det vigtigt at du kommer til læge og får den rigtige behandling, og derfor bliver du nødt til at kontakte din læge. Ofte vil lægen i første omgang undersøge underlivet for at være sikker på, at det er svamp. Når lægen har konstateret at det er svamp består behandles det typisk med nogle piller, som skal tages i en kort periode, og så går kløen væk. Man kan også få en stikpille, som skal putte op i skeden, men det er de færreste steder, der stadig anvender den form for behandling. Ofte kan man også selv vælge, om man vil have den ene eller den anden form for behandling.Det plejer at gå ret hurtigt, men jeg kan godt forstå det kan være grænseoverskridende, hvis det er første gang, man prøver det. Som sagt kan jeg sagtens forstå at du ikke har lyst til at skulle til lægen omkring problemer i underlivet, for det er bare ret privat. Men for lægen er underlivet blot en del af kroppen som lægen har set hundredevis af gange på hundredevis af forskellige kvinder. Det er en helt naturlig del af kroppen og lægens og lægens arbejde og lægen tænker det ikke som noget pinligt eller mærkeligt.
Jeg tænker, at det vil være en god ide, hvis du prøver at fortælle det til din mor. Jeg ved godt, det kan være grænseoverskridende, fordi det er et intimt sted på kroppen, men jeg tænker, at hvis du fortæller hende, at du har oplevet kløe i underlivet det sidste stykke tid, og at du tror at det er svamp og derfor gerne vil til læge, at hun sikkert gerne vil hjælpe dig. Som sagt kan det også meget let være at din mor oså selv har prøvet at have haft skedesvamp og derfor ved, hvor frustrerende det kan være. Hvis hun er uforstående overfor, hvordan du kan have fået svamp, så kan det være, at der er en af ovenstående grunde, som du kan bruge til at forklare det med. Det kan også være, at du er en af dem, hvor det kan komme uden grund. Det er heller ikke sikkert, du behøver at forklare det til hende, og at det er nok at du fortæller hende at du har svamp og gerne vil til lægen. Det vigtigst er, at du ved, at det er helt normalt, og at du får hjælp til at få kløen væk, inden den bliver uudholdelig. Hvis din mor ved det, kan hun måske både hjælpe dig med at tage kontakt til lægen, men måske også tage med dig til lægen og støtte dig, hvis du bliver nervøs.
I forhold til hvordan du undgår svamp i fremtiden afhænger det selvfølgelig af hvad årsagen er til at du har fået svamp denne gang. Og jeg tænker også at det er information som din læge kan give dig meget mere præcist. Men noget af det vigtigste når det kommer til forebyggelse af svamp er at du sørger for ikke at bruge sæbe med parfume når du vasker dit underliv. Hvis du bruger en intimsæbe der er beregnet til det er du sikker på at der hverken er parfume, men også at sæben har samme ph-værdi som den bakteriekultur der findes i skeden. Intimsæbe kan købes i et almindeligt supermarked.
Jeg håber, at du er blevet lidt klogere på svamp og jeg håber du vil prøve at få den nødvendige hjælp.
Bedste hilsner
Niels-Christian