Strækmærker ved ridning?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg har i længere tid (et par mdr.) haft nogle strækmærker øverst på ballerne. Det er ikke særlig kønt! Men det er heldigvis "indenfor trusse/bikini-kanten". men jeg har ikke lagt mærke til det. Jeg er ikke tyk, jeg vejer 60 kg og er 178 cm høj? Men jeg rider ca. 3 gange i ugen, og jeg cykler langt hver uge kan det have noget at sige??? Jeg ved godt man ikke som sådan kan gøre noget ved det, men mit spørgsmål er mest årsagen til hvordan de kan være kommet?

Svar:
Hej.
Først vil jeg sige, at jeg synes, det er skønt, at du får tid til at dyrke så meget motion og være så aktiv i din fritid - det er super sundt for din krop, så bare bliv ved med det!
Jeg kan sagtens forstå du undrer dig over dét med strækmærkerne - jeg vil prøve at forklare dig lidt om dem og om nogle af årsagerne til, hvorfor de opstår.
Din hud består af tre lag; overhuden, læderhuden og underhuden. Det er læderhuden (altså det midterste lag, også kaldet dermis) der er skyld i, at strækmærkerne opstår. Læderhuden består af bindevæv, og dette væv giver huden styrke og elasticitet og bindevævet sørger for, at huden holder på sin form.
Strækmærker kommer ofte i forbindelse med en stor vægtforøgelse eller kraftig vækst. Det kan være under en graviditet, ved træning eller i puberteten og så kan det selvfølgelig være, hvis man tager meget på. Man kan endda også få strækmærker ved et hurtigt vægttab. Hvis bindevævet ikke er "forberedt" på at huden ændrer form, vil fibrene i vævet knække, og det er dét, der er skyld i strækmærkerne. Strækmærker opstår for det meste omkring maven, brystet, lårene, balderne og overarmene, dvs. dér hvor de større fedtdepoter er.
Du er bestemt ikke tyk og det er ikke derfor, du har fået strækmærker!
Jeg tror, at grunden til du har fået dine, er at du ganske enkelt er kommet i puberteten og at du pga. de kvindelige hormoner, vokser lidt ekstra omkring hofter, balder, lår og bryst - det er der i hvert fald en masse piger, der oplever i puberteten.
Selvfølgelig får du trænet balderne under ridning, som kan gøre at de vokser lidt pga. musklerne, og det kan måske også være medvirkende, men jeg tror nu, at det er mere sandsynligt, at det er fordi du er kommet i puberteten.
Jeg kan forstå på dit brev, at det er noget du har lyst til at være foruden, og der er mange piger, der deler dit ønske. Som du selv siger er det svært at gøre noget ved dem, når de først er kommet, og det skyldes at det nærmest er umuligt at reparere de knækkede fibre. Men mange strækmærker har en tendens til at falme med tiden - det kan være et lille plaster på såret :-)
Der er dog alligevel et par råd, jeg kan give dig for at forebygge strækmærker:
Sørg for at blødgøre din hud med fugtighedscreme og gerne en fed én af slagsen - på den måde gøres huden smidig og det bliver lettere for huden at bevare sin elasticitet og modstå belastninger.
Oveni det er det en god idé at få godt med c-vitamin, da det spiller en rolle i dannelsen af bindevæv. Det er i det hele taget godt at spise sundt og varieret og huden holdes også sund med f.eks. fiskeolie og E-vitamin. E-vitamin findes blandt andet i kornprodukter, æg, ost og mælk.
Jeg synes du skal fokusere på det positive og være glad for at dine strækmærker sidder indenfor trussekanten. Du skriver selv, at du ikke har lagt mærke til det og ved du hvad, så er jeg helt sikker på, at andre heller ikke vil gøre det :-)
Håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner Mette