Stress eller depression?

brevkassespørgsmål

Stress eller depression?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 8 år 2 måneder siden

Hej.

jeg har prøvet nogle test inden for stress og depression, fordi at jeg bare ikke har det godt og jeg føler mig stresset og deprimeret. Jeg er rigtig ked af at min mor slet ikke vil snakke med mig om det og ikke kan se at jeg gerne vil besøge en læge. I de test's (inden på netdokter osv) jeg har prøvet siger svarene at jeg har svær depression og stress, men jeg hved ikke hvad jeg skal gøre.

Her er nogle af min symptomer: græder nemt, vred, rastløs, ked af det, har ond uforklarlig (fx i lillefingeren, i brystkassen, i maven og hjertet nogen gange), træt, kan ikke sove, jeg kan ikke koncentrere mig, gider ikke skole (pjekker, men kun lidt), gider ikke de daglige gøremål, gider ikke se venner eller familie, har ondt i hovedet, jeg belønner mig selv med søde sager, føler mig tit presset til noget jeg ikke har lyst til, jeg har det sjosialt svært (fremmede med samme interesse går det fint med) og jeg er tit syg.

tror du/i jeg har stress eller depression?

håber du/i vil hjælpe mig.

kh F

Svar:

Kære F

Først og fremmest, synes jeg at det er rigtig modigt og godt at du bringer disse problemer på banen - jeg kan godt forstå hvis det har været svært.

Du skriver, at der er mange forskellige symptomer, og for mig lyder det til at du ikke har det godt for tiden. Du skriver også at din mor ikke vil snakke med dig om det.

De symptomer du nævner, kan godt være tegn på stress og/eller depression. Lige meget hvad det drejer sig om, synes jeg at det er en god ide at besøge din læge snarest muligt. Det kræver en samtale med lægen for at lægen kan vurdere hvordan lægen bedst kan hjælpe dig (det kan fx være aftale om nogle samtaler hos lægen, henvisning til psykolog eller lignende).

Hvis ikke du kan få din mor til at tage med til lægen, kan det være du skal vise hende dit spørgsmål her. Hvis ikke du ønsker at din mor skal se det, er det jo også fint at få en tid til lægen alene i første omgang. Du skal dog vide, at der er nogle ting lægen ikke må undersøge hvis ikke du har en forælder med (da du er under 18 år).

Jeg håber svaret kan bringe dig videre i processen, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

Vh

Kasper

Kaspers billede
Kasper har svaret på dette spørgsmål