Stress?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus. Jeg skriver her fordi jeg er bange fro at jeg måske er ved at få stress. Mine mulige symptomer er; -Hænder der ryster konstant. -Vågner kl. 3 om natten og sover ikke mere. -Er altid vildt træt når jeg kommer hjem fra skole. Håber I kan hjælpe. Er jeg ved at få stress? Eller noget helt andet? Tak på forhånd x

Svar:
Kære du.
Det er flot du skriver herind, når du er bekymret for dig selv - det er virkelig vigtigt at man tager sig selv og sin krop alvorligt.
Det må ikke være rart at have det på den måde og du skal selvfølgelig ikke gå rundt og have det sådan. Og jeg kan sørme godt forstå du er træt efter skole, hvis du ikke sover om natten. Pyha! Vi må se, hvad vi kan gøre :-)
Ud fra dit brev, er det svært at afgøre om du har stress eller ej. Du har ret i at symptomerne sagtens kan være til stede når man er stresset, men det kan også være, at der er noget du går og tænker ekstra meget over for tiden - noget som gør dig ked af det, bange eller nervøs måske? Jeg ved ikke om det er rigtigt? Hvis du er bange for at du er stresset, er det måske fordi der er noget om det.. Det er dig der bedst kender svaret og din egen krop :-)
Jeg synes det er vigtigt, at du ikke går med dine bekymringer alene. Det kunne være en rigtig god idé at tale med dine forældre om, hvad du går og tænker på og hvordan du har det. Jeg tror dine forældre bliver glade for, at du fortæller dem om det.
Hvis du ikke kan/har lyst til at tale med dine forældre om det, så kan du måske tage op til din læge og tale med ham/hende. Dér vil du i hvert fald kunne få hjælp og råd til, hvad du skal gøre.
Du kan også prøve chatten her i Cyberhus.. fordi bare det der med lige at få vendt det med en voksen, kan være med til at du lige får lavet et par småting om, så du måske får sovet bedre om natten og måske får afklaret om du er ved at blive lidt stresset.
Jeg håber du kan bruge mit svar og du er meget velkommen til at skrive herind igen.
Mange venlige hilsner fra Mette