For store bryster

brevkassespørgsmål

For store bryster

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år

Hej :) Jeg udviklede mig i en meget tidlig alder, hvilket betød at jeg allerede i 6-7.klasse brugte en F-skål, men så stoppede det også der. Jeg har i mange år lidt af ondt i ryggen og skuldre - og har nu været under behandling hos in fysioterapeut i godt et år, men det vil ikke rigtig hjælpe. Jeg motionerer, men det gør ondt når jeg skal løbe, hoppe osv. Jeg fik at vide af lægen at jeg bare skulle tabe mig, men nu har jeg tabt mig 11kg og har nået en normal-vægt, dog smed jeg intet fedt på mine bryster. Derudover er jeg slet ikke tilfreds med mine bryster. Kan det virkelig passe at jeg ikke kan få tilskud til en brystreduktion?

Svar:

Hej du!

Det er godt du skriver for at finde ud af hvad du kan gøre. For det er ikke meningen du skal gå og have ondt i ryggen.

Jeg syntes det er stærkt gået af du har tabt 11 kg, men det er irriterende at det ikke har hjulpet på ryggen. Du skriver at du har været til fysioterapeut, har du været ved at træne musklerne i ryggen? For hvis du ikke har, så syntes jeg det ville være godt hvis du prøvede det. Du kan enten snakke med din fysioterapeut om det, eller tage en snak med en træner i et træningscenter. Mange rygsmerter forsvinder hvis musklerne i ryggen bliver styrket.

Når du har så store bryster, så er det vigtig at du har en BH som støtter ordentligt når du dyrker motion. Hvis ikke den sidder stramt, så kan det forværre smerterne i ryggen. Hvis du ikke har været det endnu, så syntes jeg du skulle besøge en undertøjs- eller sports forretning. De har ofte stor viden omkring det rigtige sportstøj. Det kan godt betale sig at give ekstra penge for en god trænings bh.

Det er kun din læge som kan vurdere om du kan få en brystreduktion. Han/hun skal vurdere hvor stor en gene det er for dig, før du kan få tilskud fra staten. Hvis du ikke har snakket med ham siden du tabte dig, så syntes jeg du skal prøve at gøre det nu.

Venlig hilsen

Iben