Start på Mini-Pe uden menstruation?
brevkassespørgsmål af
Marie
16 år
Hej!
Jeg har en unaturlig uregelmæssig menstruationscyklus, og der kan nemt gå 200+ dage før jeg igen får min mensstruation. I dag er jeg på min 220. cyklusdag, og jeg vil gerne starte på pillerne. Mit spørgsmål er om man kan starte på dem, selvom man ikke har haft sin menstruation? - da jeg helst ikke vil vente yderligere på ubestemt tid.

Svar:
Hej Marie.
Mange tak for dit spørgsmål, jeg er sikker på der sidder andre derude der kunne have samme spørgsmål :)
Du giver ikke helt så mange information om din menstruation, hvor lang tid varer den og er det en meget kraftig menstruation. Det kan også være relavant at vide om du har brugt eller bruger anden prævention nu.
Pillerne du gerne vil begynde på går jeg udfra er mini p-piller, som du omtaler i overskriften.
Du beskriver at du har en meget lang cyklus ift en vanlig cyklus på ca 28 dage, og jeg forstår det også som om at den variere en del.
Du er stadig ung, kun 16 år, og det kan derfor være helt normalt at kroppen endnu ikke helt har fundet sin cyklus endnu. Jeg vil dog råde dig til, inden at du opstarter på p-piller -uanset typen, at du opsøger din egen læge til en samtale. Man skal som udgangspunkt altid til lægen inden opstart på p-piller eller hvis man vil skifte. I dit tilfælde med de få menstruationer er det også vigtigt at sikre sig at man ikke overser noget.
For dog at svare helt grundlæggende på dit spørgsmål, så kan man godt bare starte en tilfældig dag på p-piller når man har en meget lang cyklus og ikke har mulighed for at vente. Det er ikke farligt, og kroppen vil automatisk indstille sig efter den nye hormon balance.
Når det er sagt, så er mit råd stadigvæk at du bør se din læge og lige fortælle om din cyklus og få en samtale om præventionen.
Håber det hjalp!
mvh Læge Julie