spænder i underlivet
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
hej (: Jeg har et problem med at spænde i underlivet. Det er helt sikkert psykisk betinget, da det mest opstår når jeg er utålmodig, forvirret og stresset eller ikke kan sove. Jo mere jeg frygter det, jo værre bliver det, så det lidt en ond cirkel. Har haft det i mange år, så håber virkelig I har nogle råd.

Svar:
Hej du!
Det må være irriterende at få sådan nogle spændinger i underlivet, og du skal ikke acceptere at have det sådan.
Jeg vil give dig ret i at det er psykisk betinget, fordi det kommer på de tidspunkter som du nævner. Når man er stresset, eller på anden måde presset psykisk, kan godt gøre at man spænder rigtig meget i musklerne, uden man egentlig lægger mærke til det.'
Når kroppen bliver udsat for pres, så kan kroppen gå i "forsvarsposition" hvor man ubevidst spænder i musklerne. Det kan godt være årsagen til at du får de spændinger som du beskriver.
Da de kommer af psykiske årsager, så syntes jeg du skal tage til læge, evt. sammen med dine forældre. Der er ting man selv kan prøve at gøre, f.eks. at tage nogle dybe indåndinger og prøve at slappe helt af i kroppen. Men når det har stået på i så mange år, så syntes jeg det er bedst at du får snakket med din læge om det.
Venlig hilsen Iben