Spytter blod?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej brevkasse. Jeg har kastet op jævnligt de sidste par år. Her på det sidste, er jeg begyndt at spytte blod bagefter. Er det farligt? jeg gør selv sådan, så jeg kaster op, der er ikke blod I opkastet men når jeg spytter bagefter, så er det blod, jeg spytter ud. HVorfor er det det? Jeg blev selv lidt bange første gang, men kan det ikke bare være et eller andet ufarligt?

Svar:
Hej Pige.
Jeg er glad for du skriver og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig.
Ud fra den måde du skriver, lyder det til at du selv fremkalder dine opkastninger. Det er en rigtig dårlig løsning at fremkalde opkasninger. Hvis det er sådan det er, så tror jeg du kaster op, fordi du synes der er ting i dit liv som er svære for dig at klare alene.
Derfor vil mit svar til dig også indeholde lidt mere end det med blodet.
Jeg kan ikke svare på, hvorfor du spytter blod op bagefter. Det kan være grundet de små skader dine fingre/negle laver i halsen på dig når du stikker fingrene derned og trykker, men det kan også skyldes andre ting, for eksempel problemer i din mave. Det kan jeg ikke afgøre, når jeg ikke kan undersøge dig.
Derfor er det først og fremmest vigtigt, at du går til din læge og fortæller ham/hende at du kaster meget op og at du spytter blod op bagefter. Din læge vil snakke med dig og undersøge dig og hurtigt kunne fortælle dig hvorfor det sker og fortælle dig hvad der skal til, for at det stopper.
Jeg vil også gerne, at du snakker med en du har tillid til, om det er din mor, far eller en lærer i skolen er lige gyldigt, det er bare vigtigt du får snakket. Måske har du svært ved at gøre det, specielt hvis det er din mor eller far. Men så gå til sundhedsplejersken hun har tavshedspligt og jeg ved hun er vil være super til at hjælpe dig.
Jeg vil også anbefale dig at komme her på chatten i cyberhus og snakke med en af vores rådgivere, de er gode både til at lytte og til at rådgive. Den har åben mandag til torsdag kl. 14-19.
Jeg håber du griber ud efter nogle af de løsninger og muligheder for hjælp du har omkring dig. Du er også meget velkommen til at skrive til vores brevkasse "Når det gør ondt inderst inde". Her sidder der også voksne der gerne vil lytte og prøve at hjælpe dig.
At få snakket med en voksen, få fortalt om hvad du føler og tænker, ja, det er bare den bedste måde at få hjælp på. Hvis du ikke er vant til at snakke med andre mennesker om det som er svært inden i, ja, så kan det godt være du lige skal øve dig lidt og vænne dig til det, men det kan læres og du er i gang. Flot.
Med venlig hilsen
Anette