Sprængt trommehinde!
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hejsa. Jeg har fået sprunget min trommehinde her forleden. Jeg fik en skulder direkte ind i øret, hvad skal jeg gøre? Jeg har prøvet det 3 gange før, men jeg ved ikke rigtigt hvilke forebehold man skal tage` Mvh. den uheldige!

Svar:
Kære Uhelige!
Det lyder da ret ubehageligt sådan at få sprængt sin trommehinde - og 3 gange endda!
Der er faktisk ikke så mange forbehold du behøver at tage. Først og fremmest er det vigtigt at du får din egen læge eller en ørelæge til at kigge dig i øret. De vil kunne se om der er tegn til betændelse eller andre skader på dit øre. Som regel skal din trommehinde bare hele af sig selv. Det tager som regel 4-8 uger. Indtil din trommehinde er blevet hel igen kan det være en god ide at undgå ting der kan give betændelse inde i øret;
• Svømmehal. Der skal helst ikke for meget vand ind i øret så derfor kan det være en god ide at have badevat i øret. Og så er det en god ide ikke at dykke indtil øret har det godt igen.
• Ørerensere/vatpinde. Må gerne bruges, men må kun bruges på den yderste del af øret, og skal derfor ikke rende inde i din øregang.
Efter nogle uger vil ørelægen/lægen kigge i øret igen for at se om trommehinden er blevet hel igen. Det sker nogle gange at skaden på trommehinden er så stor at lægen er nødt til at lave operation hvor han laver en ny trommehinde eller lapper den gamle.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Masser af hilsner fra Anita