Spiseforstyrrelse. Kan jeg nogensinde få min appetit igen?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej. Jeg har haft en blanding af spiseforstyrrelser (uspecificeret) de sidste 6 år, og jeg troede jeg var 'rask', men jeg har indsset at jeg, på trods af at jeg psykisk havde det fint igen, stadig ikke spiste som jeg burde. Er endelig begyndt at spise rigtigt og rigeligt, har taget 1,6 kg på, på to uger og jeg begynder nu at mærke sult når jeg ikke har spist, og jeg kan mærke hvis jeg ikke spiser at min krop igen begynder at 'glemme' eller ignorere sulten så jeg ikke føler mig tom selv om jeg er. Nu er mit problem, at jeg ikke forstår min krop. Når jeg har spist, kan jeg ikke mærke/genkende om jeg er overmæt eller dødsulten. Jeg kan hele tiden mærke min mave, men jeg kan ikke forstå om det er sult eller at det er fordi jeg er fyldt op. Kan jeg nogensinde få en almindelig appetit igen, eller kan min hjerne lære at forstå hvad min mave fortæller mig? Eller skal jeg rende rundt og frygte at over/underspise resten af mit liv?
ps. Kan de der små hår/dun egentlig gå væk igen? Jeg har sindssygt mange, over hele min krop og håber at god kost kan gøre at de vil forsvinde på et tidspunkt. Jeg ligner lidt en fugleunge med de små hvide hår over hele kroppen /:
Mvh. En frustreret og sulten person.

Svar:
Hej frustrerede og sultne person
Hold da op. Sikke en udfordring du står over for. Det er lang tid med en spiseforstyrrelse, og hvor synes jeg bare, det er flot, at du klarer det så godt nu. Jeg synes, det er rigtig godt, at du begynder at få dine kropslige fornemmelser igen. Jeg synes også, at det er et godt tegn, at du undrer dig over, hvad din fornemmelse i maven betyder, og ikke bare ignorerer, at kroppen prøver at fortælle dig noget.
Jeg tror ikke din krop endnu er parat til at sende dig "rigtige" beskeder. Som du skriver, har du i lang tid ignoreret sult, og så har din krop "lært", at det er sådan, den skal gøre, hvis du ikke spiser. Og jeg tror, at du er helt på rette vej ved at forstå, at sådan reagerer din krop for tiden, og at du må lære den nogle nye signaler at kende. Hvornår du får en almindelig appetit igen og hvornår din hjerne lærer at forstå, hvad din mave fortæller dig, kan jeg desværre ikke svare dig på. Jeg kan forestille mig, at du har haft en psykolog eller psykiater at snakke med under dit behandlingsforløb, og måske har du stadigvæk kontakt til en. Jeg synes, dit spørgsmål er rigtig godt, og jeg tænker, at det kunne være godt for dig at vende med en, der har mere erfaring med anoreksi, og som også kan fortælle dig mere om, hvordan du skal håndtere din frygt for at komme til at over/underspise igen.
Vedrørende de små hår/dun, som du har på kroppen: Det er små hår, som kroppen danner, hvis man bliver meget undervægtig. Kroppen danner dem for at holde på varmen. Jeg kan forestille mig, at de langsomt vil forsvinde igen, når kroppen finder ud af, at den godt kan holde på varmen uden at danne små hår/dun.
Et alternativ til at tage en snak med en af dine tidligere behandlere kunne være at kontakte LMS (Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade) Det kan være du allerede kender til dem. Grunden til at jeg nævner dem er at deres frivillige rådgivere selv har erfaringer med spiseforstyrrelser og derfor kunne du være heldig at snakke med en rådgiver der selv har stået i den situation du gør nu. Måske kunne du den vej få nogle mere konkrete svar fra én der selv har været det igennem.
Jeg håber, du kan bruge mine svar. Held og lykke fremover!
Mange hilsner
Christine