Spiseforstyrrelse
brevkassespørgsmål af
Aalborg C
18 år
Hej, jeg er en pige på atten år, der lider af spiseforstyrrelsen anoreksi. Jeg er på det sidste begyndt, at kaste rigitg meget op (selv fremprovokeret). Inden for den sidste uge, har jeg haft smerter i bryst og vestre arm. Det er ligesom om min arm sover, og mine hænder er hele tiden kolde. Når jeg kaster op, øges smerterne. Hvad kna skyldes disse smerter og gener? Er det noget jeg bør tage alvorligt? Jeg har hørt der er nogle der får hul i spiserøret, hvis de kaster meget op. Kan det være sådan noget, eller har du andre ideer? Venlig Hilsen Aalborg

Svar:
Kære Aalborg
Tak fordi du skriver ind til os. Jeg kan godt forstå dine bekymringer. Ved opkast vil en del af mavesyren fra mavesækken trænge med op i spiserøret og give påvirkning af den slimhinde der sidder i spiserøret hvilket kan give en sviende smertefornemmelse. Smerterne og generne skyldes nok at du selv fremprovokerer din kvalme og opkast og hvis der så ikke er meget mad i mavesækken vil både mavesyren og musklerne omkring spiserøret føre til dine gener.
Når man får hul i spiserøret kan skyldes kraftige opkastninger hvor man øger trykket i spiserøret og der kan derfor opstå en revne i spiserøret.
Jeg kan godt forstå du er bekymret og jeg vil råde dig til at prøve at få en tid hos din læge for at finde ud af hvorfor du har en følelse af at din arm sover og dine smerter v. brystet. Jeg ved ikke om du snakker med nogen omkring din anoreksi og det kan også være svært at tale med andre om det men det kunne være en idé du skulle snakke med din læge om dine opkast, da fremprovokeret opkast kan være livsfarligt over længere tid.
Pas rigtig godt på dig selv og rigtig god dag
Med venlig hilsen
Chrishanthi