Spiseforstyrrelse
brevkassespørgsmål af
Lea
13 år
Hej.  Her i de sidste par måneder  tror jeg at jeg er begyndt at udvikle en spiseforstyrrelse. Jeg prøver at sulte mig selv, og når jeg så mister kontrollen spiser jeg en hel masse og kaster det op efter. Jeg kaster som regel op en til to gange om dagen.  Jeg prøver at spise omkring 300 kalorier om dagen. Jeg har sagt det til min bedste veninde men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre nu. Med fylder hele mit liv jeg har mistet koncentrationen og jeg har det rigtig dårligt med min krop og hvordan jeg ser ud. Jeg har overvejet at kontakte hjælp men på den anden side har jeg ikke  lyst til at stoppe. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du har det psykisk dårligt og er begyndt at sulte dig selv. Jeg synes det er meget fornuftigt at du tænker på at søge hjælp, for det lyder meget som om du har brug for det.
Det du beskriver lyder meget som de ting man ser ved anoreksi, og 300 kalorier om dagen er jo alt for lidt og det er decideret farligt hvis du over længere tid ikke får flere kalorier end det. Så jeg synes bestemt at du skal tage til din læge så vedkommende kan tjekke at der ikke er noget farligt med din krop nu og her og derudover følge dig så du ikke taber dig for meget. Derudover er der jo mulighed for at blive henvist til en psykolog eller lignende hvilket ofte er en god idé.
Jeg håber meget at du hurtigt får det bedre og ikke længere har brug for at sulte dig selv.
Med venlig hilsen
Morten