Spinkel, hvor bliver min menstration af!!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Jeg er lige blevet 14 for et par uger siden. Jeg er spinkelt bygget og meget tynd. Jeg vejer 41,5 kg og er 165 cm høj, mit BMI er derfor ekstremt lavt...faktisk kun 15,06. Jeg har ikke spiseforstyrrelse eller lignende, men jeg spiser måske ikke så sundt. Mest hvidt brød og kaffe:-) Men videre til mit spørgsmål. Alle pigerne i klassen har fået menstruation, undtaget mig. Jeg føler mig vildt udenfor. Jeg har heller ingen bryster OVERHOVEDET! Jeg har lidt udflåd engang i mellem, men jeg er bange for aldrig at få min menstruation. Kan man godt blive så tynd at ens mens. udebliver? Og hvor lang tid tror i der går? JEG VIL SÅ GERNE VÆRE NORMAL! :'(

Svar:
Hej med dig!
Mange tak for dit spørgsmål. Der er rigtigt mange på din alder, der ikke har fået deres menstruation endnu. Faktisk er det også helt normalt først at få sin menstruation som 16-årig. Noget, der har betydning for, hvor tidligt man får sin første menstruation, er bl.a. ens vægt. Hvis man i forvejen er tynd, får man typisk sin første menstruation senere. Det kan selvfølgelig være irriterende, hvis man er den sidste i klassen, der får menstruation, men det er altså helt normalt. Din krop skal nok ændre sig af sig selv. Med puberteten kommer du til at få bryster, mere fedtvæv og menstruation. Når du har udflåd en gang i mellem, er det et tegn på, at menstruationen nærmer sig. Men hvor lang tid, der går, kan jeg desværre ikke sige.
Med hensyn til din kropsbygning, så er der mange piger i din alder, som ikke helt er gået i puberteten endnu, som er tynde, men jeg synes godt, du kunne prøve at spise noget mere varieret, så menuen ikke mest står på hvidt brød og kaffe, så holder du også din krop sund :-)
Venlig hilsen og god weekend,
Christine