Sove medicin
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej med dig :) Jeg sidder lidt og tænker - hvor meget skal der til for at en læge vil bevillige en recept til sove medicin? Jeg er ikke lige typen der går til læge, har faktisk ikke rigtig tid til det med et gymnasie at passe, to lønnede jobs og to frivillige, så vil derved ikke til at bestille en tid hvis jeg alligevel ikke kan få noget sove medicin, så vil jeg bare spilde lægens tid - så tænkte derved jeg ville have din vurdering? Jeg er en 18 årig pige, så det ér jo en ret ung alder at ville have sove medicin i - Men ser du. I en lang periode nu har jeg ikke kunne sove om natten, sover et par timer når jeg får fri fra skolen der ved en 4 tiden om eftermiddagen, men det er også dét. Jeg har nu fået nogle flere komplikationer som jeg tror stammer fra den søvn mangel jeg har fået opbygget mig. Jeg plejede at være en glad, sprudlende og festlig pige med tjek på tingene osv. men nu er jeg træt hele tiden, jeg har intet overskud selv ikke til de ting jeg før kunne lide at lave, jeg er begyndt at få smerter i brystet ret tit og har mistet min appetit fuldstændigt. Disse ting må jo stamme fra, at jeg ikke sover, så hvis jeg fortæller dette til min læge, tror du så, at der er en chance for at han vil udskrive en recept til mig så jeg kan få noget søvn? Kærlige hilsner Anja

Svar:
Hej Anja.
Mange tak for dit brev.
Om man kan få en recept på sovemedicin afhænger af din læges vurdering i hvert enkelt tilfælde, og uden at kende dig bedre, kan jeg ikke sige hvordan det vil være i dit tilfælde. Lægen vil under alle omstændigheder først prøve at se, om der er noget andet, der er årsag til at man ikke sover. Sovemedicin er noget, man i yderste konsekvens kan bruge nogle få gange. Det er ikke noget, man vil få udleveret, så man kan tage det hver aften det næste lange stykke tid. Også derfor vil det være en god idé at se på, hvad det kan være, der gør, at du ikke sover om natten.
Jeg kan læse ud fra dit brev, at du laver en masse ting hver dag. Det lyder spændende, men også ret hårdt. Og jeg tænker på, om det ikke er for meget for dig? Jeg synes godt, det kunne lyde som om, at alle de symptomer, du beskriver, både søvnproblemerne, manglende overskud, smerter i brystet og appetitløshed, kunne tyde på, at du simpelt hen er stresset.
Jeg synes, du skal prøve at skære lidt ned på aktiviteterne, så du også får tid til at slappe af, og mærke, at du får mere overskud og blive den glade pige, du plejer at være. Det kan måske være svært for dig at finde ud af, hvad du skal skære ned på, men du er simpelt hen nødt til det, for det er for hårdt for dig og din krop at have så travlt, som du har nu.
Jeg synes, du skal bestille en tid hos din læge til at snakke om de her ting. Som 18-årig bør man ikke gå rundt og have det, som du har det, og din læge vil også kunne undersøge dit hjerte for at se, om brystsmerterne stammer derfra. Det tror jeg nu ikke, men så slipper du da for at tænke på det, når det er undersøgt. Som sagt, så tror jeg, at alle dine symptomer hænger sammen med, at du er stresset. Og du skal ikke tænke på, om du spilder lægens tid. Det gør du ikke! Din læge er der for at hjælpe dig også med den slags problemer.
Jeg håber, du kan bruge mit svar!
Kærlig hilsen Christine