Smerter hele tiden, kan ikke klarer mere.
brevkassespørgsmål af
Pigen
15 år
Hej.
Jeg ved ikke om du kan svarer på de her spørgsmål, men jeg har har ret mange problemer med smerter.
Jeg har et knæ der har gjort ondt i over to år, det siger høje knæk/skurrer lyde, og det er meget ubehageligt. Jeg har også oplevet at det har låst sig før. Jeg har ondt i det hele tiden også når jeg sover, jeg er rigtig træt af det. Jeg har været til lægen o.s.v, men de tror at det er noget som jeg kan vokse fra. Måske er det, jeg er bare træt af at have smerter hele tiden.
Udover mit knæ, så har jeg også problemer med min lænd. Det er dog ikke lige så slemt som mit knæ, og det kommer også kun når jeg står op i lang tid.
Mine fingre led gør også ondt især om morgen, hvilket er ret iriterende når jeg skalg fx. rede hår.
Hvad er der galt med mig, hvorfor har jeg ondt over det hele. Er jeg bare pivet?
Jeg håber i kan hjælpe mig lidt, er virkelig træt af det. At leve med smerter er ikke sjovt, selvom at man noglelunde vender sig til det, det er bare mega trættende.
Mvh den trætte pige.

Svar:
Kære du,
Jeg kan godt forstå din frustration, det lyder til at være meget generende for dig.
Jeg er nødt til at starte med at sige, at det er meget svært at udtale sig om, når jeg ikke har mulighed for at se og undersøge dig. Der er rigtig mange årsager til smerter i led, heldigvis ikke noget alvorligt. Hvis det er noget, som begrænser dig i din hverdag og giver dig daglige smerter, så er mit bedste råd, at du skal gå til din egen læge igen. Fortæl om de smerter du har og hvilken påvirkning, det har på din hverdag. Prøv forud for det at lægge mærke til hvornår smerterne kommer. Om det er forbindelse med sport? I hvile? Hvor lang tid de varer? Om de svinder op af dagen og om dine fingre hæver, når de gør ondt. Sådanne overvejelser kan gøre det nemmere for din læge.
Jeg beklager, at jeg ikke kan komme med et nærmere svar, men er sikker på, at din læge vil hjælpe dig på vej.
Venligst,
Lise