Smerte øverst i maven til venstre
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej jeg skriver fordi jeg har ondt øverst i maven til venstre under ribberne - både under foran ved maven og ved ryggen bagpå. Det er ikke voldsomme smerter, men milde og en følelelse af ømhed. Jeg er gravid i uge 34 og tænker om det kan være noget der er farligt for barnet? Min egen læge har desværre ferie.

Svar:
Hej med dig
Mange tak for dit spørgsmål. Sikke en spændende tid du går i møde med din graviditet. Jeg kan forstå, at du har ondt i den øverste del af maven, det sidder i den venstre del både foran og bagpå på ryggen.
Nu ved jeg ikke hvordan din graviditet har været hidtil, og hvor længe du har haft smerterne. Der sker mange forandringer med maven når man bliver gravid. Der er bånd, såkaldte ligamenter, der holder livmoderen på plads. De giver sig en del i graviditeten og kan give en del ømhed. At få ondt i ligamenterne er ikke skadeligt for barnet, men derimod ganske naturligt.
Det er vanskeligt at sige ud fra dit spøgsmål om dine smerter kan have sammenhæng med barnet. Man kan få belyst smerterne yderligere ved at finde ud af hvor længe smerterne har været, om de er konstante, kommer i jag og om de kommer i bestemte situationer. Det er vigtigt, at du fortsat mærker dit barn bevæge sig. Hvis du er urolig for dit barn eller hvis smerterne bekymrer dig, så synes jeg, at du skal få en tid hos din læge (eller ferievikaren :)), eller ring til det jordemodercenter der følger dig.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og jeg ønsker dig al mulig held og lykke fremover.
Mange hilsner
Marie