Smerte i øjet
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej. Det drejer sig om at jeg i morges stod virkelig tidligt op pga mit øje. Jeg havde en forfærdelig smerte i mit venstre øje, som om jeg havde fået stukket noget i øjet. Smerten varede i ca. 45 min, og mit øje var rimelig rødt. Dette er ikke første gang det sker med mit øje, det er efterhånden sket 4 gange. Efter episoden i dag, har jeg stadig vedvarende smerte, men det gør ikke særlig ondt. Så jeg ville spørge om I kloge hoveder ved hvad det kan være? Og om jeg bør tage til lægen?

Svar:
Hej med dig.
Det lyder ikke rart at vågne op med et smertefuldt øje. Den hyppigste årsag til at et øje gør ondt og er rødt, er en infektion. Hvis det er en bakterie, der gør dit øje rødt og smertefuldt, kan man få noget antibiotika til at slå det ned. Det kan man få lægen til at vurdere og give behandling for. Hvis dit syn er nedsat, når du har ondt i øjet og det er rødt, kan det være vigtigt at komme til lægen med det samme og gerne vagtlægen, hvis det er uden for din egen læges åbningstid. Alt i alt synes jeg, du skal tage til din læge med et rødt og smertefuldt øje.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Mange hilsner Christine