skønhedsplet.

brevkassespørgsmål

skønhedsplet.

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

hej. jeg har et modermærke på ryggen, jeg er blevet ret bekymret for .... jeg mærker egentlig ikke noget til det, og udaf til ser det også normalt ud, men når jeg rør' henover det, gør det lidt ondt - og det føles lidt som om, der er en vabel eller sådan noget, ovenpå .. mega mærkeligt. lyder det ikke unormalt??? det er egentlig bare hvad jeg vil have svar på. Jeg har ikke brug for råddet, at jeg burde gå til lægen med det, for det har jeg ikke tænkt mig, da jeg alligevel ikke vil ha' af vide at jeg har kræft. så vil jeg heller dø... Nyd sommeren. knus. :)

Svar:

Kære du,

Det er fint du skriver ind - også selvom du ikke vil til lægen. Nu skal jeg forsøge at berolige dig, så hverken læge eller kræft skal forfølge dig i din sommerferie ;-)

Når du beskriver et modermærke, som ser helt normalt ud, så vil jeg skynde mig at sige at det lyder ufarligt. Når man har modermærkekræft, som kaldes malignt melanom, vil modermærket se mærkeligt ud. Det vil sige at det vil f.eks. have forskellige farver, det vil have sådan nogle 'buler' og ikke være rundt. Det vil også være en del større end normale modermærker. Generelt kan man sige, at i langt de fleste tilfælde hvor man finder modermærkekræft, så er man slet ikke i tvivl.

Du kan prøve at Google 'malignt melanom' og trykke på billeder. Så kan du se hvordan det ser ud. Det vil forhåbentlig berolige dig.

Så du kan roligt nyde din sommer.

Venlige hilsner fra Line