Skæv ryg?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej! Jeg har en lidt skæv ryg, på den måde at det er som om at musklerne i den ene side af ryggen virker større. Ikke når jeg står med ret ryg, men mere når jeg drejer min ryg på forskellige måder eller hvis jeg bøjer mig forover, men min rygsøjle er ikke skæv. Er det normalt? Er der en måde man kan rette op på det?

Svar:
Hej
Hvis du har en lille skævhed i din ryg, så kan det nogle gange bedst ses når man drejer i ryggen som du beskriver. Disse mindre skævheder er meget almindelige og helt ufarlige.
Hvis du er i tvivl om hvorvidt din ryg faktisk er skæv, så vil det være en god ide at få den undersøgt hos din læge. Det kan hurtigt gøres og gør ikke ondt. Hvis det "bare" er fordi dine muskler er lidt større i den ene side end i den anden, så kan det f.eks. skyldes den måde du sidder og går på. I det tilfælde kan det muligvis udlignes ved at træne ryggens muskler. Husk i den forbindelse at starte forsigtigt ud så du ikke gør skade på ryggen, og husk at træne begge sider af ryggen.
Jeg håber du kan bruge mit svar til noget, og du er velkommen til at stille uddybende spørgsmål.
Venlig hilsen Simon.