Skygger under armhulerne
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej, jeg er begyndt at bekymre mig om mange ting, og være mega trist, isoleret osv. Hver eneste lille detalje ved mig selv, begynder jeg virkelig at tænke over. Men det er fordi at ved mine armhuler så fjerner jeg hår med eb skraber, sådan en mandeskraber jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre det ellers, da jeg ikke må fjerne dem. Men det er fordi at selvom jeg har fjernet mine hård, så får jeg sådan nogle brune skygger, og de går mig rigtig meget på, især når jeg har t-shirt på og jeg løfter min arm. Jeg er bange for at man tror det er hår. Kan skyggerne måske være pga. skraberen fordi jeg måske har gjort det for hårdt, og fået nogle mærker, eller hvad? Nogle gange plejer det også at blive rødt. Kan det måske være fordi hårroden under, eller noget i den stil. Jeg har søgt lidt på nettet, og fundet et forum, men der var det voksne. Der stod noget med hårroden og blablabla. og at en epilering ville fjerne skyggen, men jeg er jo ikke gammel nok til at bruge en epileringsmaskine, plus at jeg jo gør det i skjul. Men jeg er også bange for at det ikke har noget med det at gøre, at det måske er mærker fra skraberen. Jeg er virkelig bange for at mærkerne ikke kan forsvinde, fordi jeg virkelig tænker på dem. Ved du hvorfor de er der, og hvad det er for noget. Skyggerne ligner ikke ar, men bare mærker. Please hjælp.

Svar:
Kære du
Der er rigtig mange piger, der fjerner hårene i armhulerne, og det kan fx gøres som du gør, nemlig med en skraber. Det er en fin løsning. Det er lidt svært at sige hvad de mørke skygger er da du ikke beskriver dem nærmere. Det er helt normalt at have lidt mørkere hud i armhulerne samt andre steder, hvor man sveder meget, men det kan også være, at det er det nederste af håret, som ikke er blevet barberet helt væk. Begge dele er helt naturlige og ufarlige. Umiddelbart tror jeg den første forklaring er mest sandsynlig - altså at det bare er din hud, der er mørkere her end andre steder. Det bliver ikke værre fordi du barberer dig og det kan så vidt jeg ved ved ikke fjernes.
Det røde kan evt være hvis du har skrabet for hårdt. Så kan du lave en lille hudafskrabning og så bliver det rødt og gør ondt, men det er ikke farligt.
Når man er meget bekymret, trist og isolerer sig kan det være rigtig godt at snakke med nogen om det. Det kan fx være forældre, ens læge eller andre voksne man stoler på. Man kan også bruge Cyberhus' chat eller brevkassen, der hedder "Når det gør ondt inderst inde." Det kan være svært at være teenager nogle gange. Der er nemlig mange ting, der ændrer sig og som kan virke uoverskuelige og det er helt naturligt at blive ked af det af. Derfor er det vigtigt at have nogen at snakke med om de ting man bekymrer sig om. Når du skriver som du gør, synes jeg det er vigtigt, at du finder nogen at snakke med. Håber du har lyst til at bruge nogle af de forslag jeg kom med ovenfor.
Alt det bedste Maria