Skostørrelse?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg er den tredjeældste dreng i min klasse, men sjovt nok stadig en af de mindste. Jeg er 1.68 høj og bruger størrelse 39 1/2 i sko, mens de andre drenge bruger mellem 42 og 45-46. En af de virkelig små i min klasse, 1.55 høj, bruger endda 40. Er der noget galt? Mine forældre bruger: mor: 38-39, far: 42-43 og er ca. 1.67 og 1.80.

Svar:
Kære du,
Nu skal jeg prøve at hjælpe dig i din sammenligning med de andre drenge.
For du har nemlig fat i noget af det rigtige. Det afhænger af dine gener - eller af hvordan dine forældre ser ud. Derfor har alderen ikke så meget betydning. Hvis den yngste dreng i din klasse har rigtig høje forældre - så bliver han nok højere end alle jer andre. Selvom han er yngst.
Derudover så afhænger højde og skostørrelse også af hvor man er henne i sin pubertet eller udvikling. For drenge kan puberteten komme mellem 13 og 17 års alderen. Derfor er du stadig, som 14 årig, i din helt tidlige pubertet. Der kan nå at ske meget - både med højden, skostørrelsen, hårvæksten og stemmen.
Samtidig er det meget forskelligt hvilke områder der vokser i hvilken rækkefølge. Så nogen vokser først i højden, andre får først hår på kroppen osv osv. Hvis du synes alle drengene pludselig overhaler dig og der slet ikke sker noget i din udvikling, så kan du snakke med din læge om det.
Håber det kunne give dig lidt tålmodighed til du indhenter de andre.
Venlige hilsner fra Line