Skoldkopper :(:(:(:(:(:(:(:(

brevkassespørgsmål

Skoldkopper :(:(:(:(:(:(:(:(

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej :). Øhm, Fredagen inden den første advent der fik min lillesøster skoldkopper. Vi troede hun var hårdt ramt, fordi hun havde mange i hovedbunden og i ansigtet. Men så her for 4 dage siden begyndte jeg at få det, og da jeg vågnede havde jeg det over det hele! I hovedbunden var der hundrede, i min mund har jeg også en, ja selv det mest irreterende sted..Skeden... Men som sagt har jeg det bare over det hele og jeg ligner noget der er løgn :'(. Men Jeg har nogen spørgsmål: 1. Der er begyndt at komme en slags "bobbel" på nogen af dem? Hvad skal det betyde?? :o 2. Har du/i nogen tips til hvad jeg kan gøre for at lindre kløren? Vi har sån noget zink-creme (tror jeg det hedder ;D) Men det virker ikke rigtigt.. 3. Jeg har 3-4 skoldkopper som er lilla og helt hårde, jeg er lidt bange for hvad det mon er :/? 4. Jeg er meget urolig om natten :'( og kan ikke sove fordi det klør, så til sidst klør jeg bare igen, så der er kommet nogle huller i nogle får jeg så ar af det? Det var bare nogle spørgsmål :D:D. Håber i kan svare, imens vil jeg prøve og tage et lidt koldt bad og se om det hjælper. Kram Emma:D p.s. ELSKER DENNE HER HJEMMESIDE!!!! :D::D:D:D:D:D:D:D:D

Svar:

Hej Emma

Allerførst tak for din ros - vi er rigtige glade for at du er glad for at bruge Cyberhus!

Jeg kan godt forstå du synes det er træls at have fået skoldkopper. Men heldigvis går det over af sig selv igen, og stort set alle børn vil få skoldkopper, de fleste dog når de er helt små ligesom din lillesøster. Når man først har fået skoldkopper er man det man kalder "immun" resten af livet, dvs. at man ikke kan få skoldkopper igen. At du har fået det nu, betyder at du ikke har haft det som barn og derfor ikke er blevet immun, men tilgengæld kan du ikke få det igen. Den måde du beskriver det på er helt typisk for skoldkopper. Først kommer der nogle små blæner, dem du kalder for "bobler" med væske i, og når der går hul på dem kommer der en lille skorpe, som betyder at skoldkopperne er ved at forsvinde igen, og så på et tidspunkt falder skorpen af. Det er er helt typisk forløb når man har skoldkopper. Det varer ca. 1-3 uger, så når du læser det her er er du måske allerede helt rask igen!:) Det er også når de heler at det begynder at kløe, som du skriver. Zinksalve hjælper ikke på kløen, men man kan få noget creme der hjælper på kløe, det kan fåes på apoteket, så måske kan du spørge der eller få dine forældre til det.

Normalt får man ingen ar efter skoldkopper, men det er vigtigt at du undgår at kløe for meget i sårene, for hvis der kommer betændelse i kan det tage længere tid om at hele, og så kan man risikere at få ar. Men det er som sagt sjældent. Du skal nok blive rask snart igen!

Rigtig god jul til dig!

Hilsen Helene