Skedesvamp IGEN :(
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa. Tak for sådan en god brevkasse der altid hjælper mig, når jeg har brug for det! Mit problem er at jeg har fået skedesvamp. Jeg har haft det før for et års tid siden, men nu er det kommet igen.. Sidste gang jeg havde det brugte jeg først Canesten, men det hjalp ikke. Så fik jeg noget andet af min læge som jeg kun måtte bruge en uge eller sådan noget.. Det hjalp vist lidt men så vidt jeg husker gik det ikke helt væk. Nu er det i hvert fald kommet igen og jeg synes det er rigtig mærkeligt. Jeg bruger intimsæbe hver gang jeg er i bad så hvorfor er det kommet igen? Kan der være en anden årsag til det? Det skal lige siges at jeg er jomfru, så det er ikke en kønssygdom. Hilsen den bekymrede :-)

Svar:
Kære Bekymrede
Tak for de søde ord om brevkassen, det er dejligt, at du kan bruge vores svar.
Også tak for dit spørgsmål. Det lyder til, at du har sat dig godt ind i tingene og er meget velovervejet. Du kommer med mange gode oplysninger, som jeg kan bruge i mit svar.
Du spørger, hvorfor skedesvampen kommer igen. Det kan jeg ikke svare dig præcist på, men jeg kan fortælle dig, at 75% af alle piger/kvinder på et tidspunkt oplever at have skedesvamp, så der er ikke noget unormalt i det. Nogle piger/kvinder (Ca 5%) har problemer med tilbagevendende tilfælde.
Der er også forskellige ting, som øger risikoen for skedesvamp, bl.a. hvis man får penicillin (eller andet antibiotika), går med varmt tætsiddende tøj, bruger trusseindlæg dagligt mm. Almindelig sæbe kan også give problemer, så det er godt at høre, at du har valgt at bruge intimsæbe. Dog synes jeg, du i en periode skal prøve kun at bruge vand, når du vasker dig for neden.
I sjældne tilfælde kan skedesvamp skyldes, at man har en anden sygdom, f.eks. sukkersyge.
Jeg vil anbefale dig, at du bestiller en tid hos din læge. Både så han/hun kan undersøge dig og stille den rigtige diagnose, og så du kan få den rigtige behandling og slippe af med dine symptomer.
Men også så din læge kan sikre sig, at du ikke fejler andre ting som f.eks. sukkersyge. Det vil være rigtig godt,hvis du fortæller din læge de ting, du har skrevet herind (At du er jomfru, har haft det tidligere, hvilken medicin du tog, og at du bruger intimsæbe).
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du må meget gerne skrive igen, hvis du har andre spørgsmål, eller hvis der er noget, jeg skal forklare nærmere.
Venlig hilsen
Marie Louise