Skedesvamp

brevkassespørgsmål

Skedesvamp

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 15 år 1 måned siden

Davs. hvad er skedesvamp hvad for man det af og går det væk af sig selv? håber duh kan hjælpe :D

Svar:

Davs!

Jeg syntes det er rigtig fint at du skriver herind, når du har spørgmål om ting der kan ske med kroppen.

Nede i skridtet og i skeden findes der mange forskellige bakterier som gør at surhedsgraden dernede er tilpas, og som beskytter mod mikroorganismer udfra. Alle kvinder har de bakterier, og det er helt normalt. De kan godt være årsag til at de kommer udflåd fra skeden af og til .

Nogle af de bakterier der findes dernede kaldes for gærsvamp. De findes normalt i små mængder, men nogle gange kan der ske ændringer i surhedsgraden der gør, at der kommer en masse af dem. Når det sker, så får man skedesvamp.

Der er rigtig mange kvinder der får skedesvamp en eller flere gange i deres liv. Man kan få det af mange forskellige årsager bl.a. hvis man får p-piller, eller bruger meget sæbe når man vasker sig i skridtet, bruger tamponer, går med tætsiddende bukser, eller får bestemte former for medicin.

Hvis man har skedesvamp vil man ofte opleve at det klør eller svier, og er rødt omkring skeden. Det udflåd der komme kan være meget grynet og hvidt.

Skedesvamp går ikke væk af sig selv, men kan meget nemt behandles. Man kan købe creme på apoteket som skal smøres på i og omkring skeden. Det er en god idé at snakke med en læge hvis man tror at man har skedesvamp. Dels kan han/hun se om det er skedesvamp, og kan fortælle hvilken form for creme man skal købe.

Det er rigtig fint at du skriver herind med dit spørgmål, men mange gange er det godt at få snakket sådanne ting igennem med en voksen. Hvis du tror at du har skedesvamp, så syntes jeg det er en god idé at du snakker med din mor om det, eller måske en anden voksen som du har det godt med.

Venlig hilsen
Iben Bach Pedersen