Skedeproblemer.....
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Kære brevkasse. Her på det sidste, har jeg haft en dunkenede følelse i skede-området. Der er opstået en svien og kradsen. Den er opsvulmet og væsken svømmer ud af den. Hvad gør jeg med mit skedeproblem? Og har du et bud på hvad det kan være? Kys kys - Skedepigen!

Svar:
Kære Skedepige ;-)
Det lyder ikke rart.
Der er selvfølgelig flere ting, som kan give irritation og problemer dernede, men udfra det du beskriver, så lyder det bestemt som om du har fået svamp. Det vil give den der dunkende fornemmelse, hævelse, rødme, kløe og hvidt udflåd. Ofte er udflåden lidt 'grynet' ligesom hytteost. Det lugter ikke. Hvis din udflåd lugter meget mærkeligt, så kan det også være en bakterie infektion.
Mange piger og kvinder får svamp ind imellem. Nogle oftere end andre. Det bedste man kan gøre for at forhindre det, er at skifte tampon minimum hver 8. time og tisse efter man har haft sex. Men man kan få svamp også selvom man gør de ting. Faktisk er der nogle kvinder, som får svamp hver måned lige inden de skal have deres menstruation. Der er også noget medicin, som gør at man nemmere får svamp.
Svamp kan behandles med det, som hedder håndkøbsmedicin. Det vil sige noget medicin du kan købe på apoteket uden din læge skal skrive recept. Det er stikpiller, som du skal putte op i skeden inden du går i seng, og noget creme, som du skal smøre dig med. Man kan også behandle svamp med noget stærkere medicin, som din læge skal skrive recept på. Hvis du har bakterie infektion skal du have piller på en recept fra lægen. Nu hvor det er første gang og jeg ikke har kunnet undersøge dig her igennem skærmen, så synes jeg det er en god ide at du går til lægen og får det undersøgt. Så ved du næste gang det kommer, hvad det er og hvordan du kan komme af med det.
Held og lykke og god bedring.
Venlige hilsner fra Line