Skal jeg syes ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
I skolen i dag kom en af mine venner til at skubbe mig så jeg faldt og slog hovedet ind i kanten af et bord det blødte helt vildt
der er et hul på ca.1/2 cm i diameter   De lærere der fik mig ned på kontoret og ringet efter mine forældrer syntes at jeg skulle tage ned til lægehuset og
se om jeg skulle syes men min far syntes bare vi skal lade det hele selv      Jeg er lidt svimmel men ikke så meget at jeg tror jeg har hjerne rystelse
så mit spørgetmål er om i tror jeg skal syes eller om i tror det heler selv

Svar:
Kære du
Øv, sikke en omgang. Sådan at slå hovedet og så endda både få en flænge og lidt svimmelhed.
Hvis hullet er cirka 0,5 cm stort i diameter, så behøver man ikke sy det. Det afhænger af flere ting, blandt andet hvor det sidder, hvor dybt det er og om det stadig bløder. Vi har nogle små kar i huden. Så hvis man er så uheldig at huden går i stykker lige over sådan et kar, så kan man nogen gange opleve at det bliver ved med at bløde og ikke rigtig vil stoppe igen. Så kan man blive nødt til at sy det, for at få det til at stoppe. Men hvis det er stoppet med at bløde, så kan man sagtens lade være med at sy det. Hvis det sidder i dit ansigt, så kan man sy det for at få et pænere ar.
Det aller vigtigste, når man får skrammer, det er at holde det rent. Det vil sige, at du skal sørge for at skylle det godt med vand og så putte et plaster på. Så kommer der ikke støv eller andet ned i såret. Så skal det nok hele pænt og hurtigt. Hvis det bliver rødt, varmt eller der kommer noget gult snask ud af det, så skal I tage forbi lægen. Så kan du have fået en infektion i såret.
Håber det heler hurtigt og pænt, så du kan nyde sommeren uden plaster på hovedet.
Venlige hilsner fra Line