Skal jeg dø af det her?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej, Jeg har lidt af bulimi i snart 7 år. Jeg har perioder hvor det går godt og ikke kaster op, men så har jeg også længere perioder, hvor det er ofte og mange gange. Jeg er normalvægtig, så min bekymring er mere, om jeg mon har taget skade af de perioder, hvor jeg har kastet op. Tror I hjertet osv. har taget skade, hvis det ikke er hele tiden man kaster op? Jeg er ret bekymret for det, men har ikke lyst til at gå til lægen. Tænker også nogle gange om det tryk, der kommer i hovedet,når man kaster op kan resultere i hjerneblødninger osv. - kan det det?? Er så bange for hvad jeg kan ha gjort ved min krop. Ser i mange dø af bulimi eller bivirkningerne senere i livet? Hvis jeg begynder at prøve at spise normalt nu, tror i så jeg kan undgå at tage skade? Håber i kan svare på mine mange, måske lidt dumme men bange spørgsmål. Knus

Svar:
Kære du,
Jeg vil prøve at hjælpe dig til at forstå, hvad der sker med din krop, når du kaster ofte op. For når man har bulimi, så er der mange bekymringer. Om maden, om hverdagen, men også rigtig mange bekymringer omkring din krop. Så jeg kan sagtens forstå dine spørgsmål.
Bulimi er en svær sygdom at lide af. Dels så foregår der rigtig mange ting i dit hoved, som du ikke altid kan styre. Men der sker også mange ting med din krop, når den bliver udsat for opkastninger og mangel på mad i maven.
Med hensyn til alle tankerne i hovedet, så vil jeg sige til dig. Uanset om det er skadeligt for din krop eller ej, så skal du have hjælp til at stoppe og få kontrol over din sygdom. Sygdommen er også skadeligt for dig og din hverdag og derfor er det rigtig vigtigt at få styr på. Det kan være du allerede er i behandling, men ellers vil jeg fortælle dig, at bulimi behandles hos psykiatere og det kan din læge hjælpe dig med at blive henvist til.
Med hensyn til kroppen, så er der flere ting, som påvirkes af bulimien og de mange opkastninger. Jeg tager dem lige en ad gangen:
- Dine tænder. Når man kaster op, så kommer der mavesyre op i munden og det kan være rigtig hårdt for tænderne. Man kan få sår og betændelse i tandkøddet. Derfor synes jeg du skal tage til tandlæge og fortælle ham/hende om din sygdom. Han kan fortælle dig om dine tænder har taget skade.
- Maven. Det kan give tendens til sure opstød eller forstoppelse. Samtidig kan det give forandringer i slimhinden i spiserøret. Det vil man ikke undersøge nu, men det kan være noget man finder hvis du får symptomer senere i dit liv.
- Når man kaster op, så mangler kroppen nogle forskellige kemiske stoffer. Mangel på dem kan blandt andet give hjerterytme forstyrrelser.
Som du kan høre, kan dine opkastninger gøre skade på din krop. Men grunden til at du skal arbejde på at få styr på din sygdom, er mest af alt for din egen skyld. For at dit hoved kan få fred for tankerne, for at din hverdag kan være som andre teenagere uden bekymringer om mad og opkast og for at du får det godt med dig selv. Det er mindst lige så vigtigt, som skaden det kan gøre på din krop.
Håber du kan bruge mit svar til noget. Rigtig mange gange held og lykke med at bekæmpe sygdommen.
Venlige hilsner fra Line