Skadet hud efter solarium
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Afhængigt af, hvornår dette spørgsmål bliver læst, så gik jeg i solarium for 2 dage siden (den 8. april). Jeg har gjort det to gange tidligere, i december og januar, hvor jeg tog sol i 10 minutter, cirka, begge gange. Begge gange fik jeg en svag, brun kulør, ikke specielt meget. For 2 dage siden tog jeg som sagt sol, denne gang i 20 minutter. I de sidste 5 minutter begyndte mine ben at gøre ondt, men jeg tænkte det var normalt og fortsatte tiden ud. Da jeg kom hjem, efter lidt tid, opdagede jeg noget anderledes ved mine ben: mine lår var blevet røde, på det ene lår var der nærmest et aflangt mærke, der var rødt. Forskellige steder på mine ben er der områder med små sår, ikke nogen blærer, bare meget små sår, ligner nærmest ar, der er blevet kradset i. Min krop føles meget varm, som brændende fornemmelser. I går havde jeg ondt i hovedet og i dag har jeg nærmest en sygdomsfornemmelse. Jeg barberede ben cirka 15 minutter før jeg gik i solarium, jeg ved ikke, om det kan have nogen betydning.

Svar:
Hej med dig.
Lad mig starte med at sige, at du har fat i noget af det rigtige, og det er godt, at du ikke lader som ingenting, når din krop giver dig signaler om, at noget ikke er som det skal være – for det er det ikke.
Det lyder til, at du har fået en forbrænding, og det at du har barberet ben inden turen i solariet, kan godt irritere huden en hel del.
Når du læser mit svar, har du det sandsynligvis allerede bedre, men hvis ikke, så synes jeg, at du skal få en læge til at kaste et blik på dig og indtil da komme noget koldt på de udsatte steder og huske at drikke vand.
Når det er sagt, kan jeg heller ikke lade være med at råde dig til at overveje, at holde dig fra solarie, men selvfølgelig er det dit eget valg. Hvis du fortsætter, vil jeg anbefale dig at sætte dig godt ind i, hvilken betydning det kan have fremadrettet…. Og så synes jeg selvfølgelig også, at soltiden bør være noget kortere end 20 min. Hvis det begynder at gøre ondt allerede imens du tager sol, som det også gjorde i dit tilfælde, så stop med det samme.
Jeg håber, du har det bedre og vil overveje om solarie er nødvendigt for dig.
Venlig hilsen
Mette N