Sindssygdom

brevkassespørgsmål

Sindssygdom

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 11 år 1 måned siden

Hej! Kan sindssygdom godt være arveligt? Min bedstefar var sindsyg og har haft det meget svært. Han et her desværre ikke i dag, pga. sygdommen. Nu er jeg bange for at jeg kan blive sindssyg. Kan man det? Hilsner fra F :)

Svar:

Hej F

Det må være hårdt sådan at gå rundt og være bange for at blive sindssyg! Så rigtig godt du skriver herind og jeg håber mit svar kan hjælpe lidt.

Sindssygdom er faktisk en samlet betegnelse for en række sygdomme i sindet. Det kan både dreje sig om skizofreni, depression og maniodepression. Årsagen til sygdommen er forskellig alt efter hvilken sindssygdom vi taler om. Det er også sådan, at der tit er flere årsager til, at man får en sindssygdom, og det handler ikke kun om arvelighed.

Nu skriver du ikke hvilken sindssygdom, din bedstefar led af. Men for eksempel er depression er en af de hyppigste sindssygdomme i Danmark. Årsagen til depression vil man sige er multifaktoriel, dvs der er flere faktorer der gør, at en person får sygdommen, og altså ikke kun arvelighed. Det betyder også, at selvom en person i ens familie har sygdommen, ja så er det slet ikke sikkert, man selv får den, fordi det ikke kun er arvelighed der spiller ind.

Nu har jeg selvfølgelig ikke kendt din bedstefar, men måske har han haft et rigtigt hårdt liv med meget modgang. Det kan være, at det har været med til at give ham en sindssygdom. Hvis det er et stykke tid siden, at han levede, kan det også være, at han ikke fik den hjælp til at bekæmpe sygdommen, som han ville have fået, hvis han levede i dag.

At din bedstefar har været psykisk syg betyder bestemt ikke, at du også vil blive psykisk syg. Der er mange grunde til, at man udvikler psykisk sygdom. Hvis dine forældre ikke lider af psykisk sygdom, tænker jeg, at din risiko for at udvikle sindssygdom ikke er større end andres risiko.

Men hvis du føler tingene er svære og at du ikke har det så godt, så er det bare med at opsøge hjælp. For der er hjælp at få. Du kunne starte med at kigge forbi chatten her i Cyberhus, hvor der sidder voksne der gerne vil hjælpe og snakke om hvad du kan gøre. Du kan også få snakket med dine forældre og måske besøge din læge. Din læge er nemlig også vant til at snakke om sådan nogle ting.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Kathrine