Sexsygdomme - Tjek udenfor egen kommune
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus! :D Jeg ville bare hører om jeg kan blive tjekket for sex sygdomme i kommunen A når jeg har officiel adresse i B ? Da jeg bor på Skolehjem, så vil jeg til hverdag bo i A. Jeg bor som sådan stadig hjemme, for sådan er reglerne hvad det angår. Men kan jeg bare gå ind til noget læge og sige HER ER JEG! og få en tid? Eller skal man til at lave en længere formular? Alder - 18 Mvh Niko

Svar:
Hej Niko,
Systemet er desværre sådan at du skal gå til læge i den kommune du bor i. Det vil i dit tilfælde betyde kommune B. Det kan man ikke lave om på, med mindre man er akut syg og har brug for hurtig lægehjælp. Så desværre kan jeg ikke hjælpe dig så meget med det.
Men tilgengæld findes der nogle klinikker for kønssygdomme, hvor man bare kan gå ind fra gaden. Man skal ikke bestille tid og ens egen læge får ikke noget afvide om at man har været der. De ligger mest i de store byer som Odense, Århus og København. Men de findes også i andre kommuner. Nu kan jeg ikke se hvor du bor, men hvis du kigger ind på det her link kan du se hvordan det ser ud i din kommune. Der må du både komme i kommune A og B. Det er uafhængigt af hvor du har bopæl. Du kan eventuelt ringe til klinikken i forvejen og hører hvordan det fungerer hos dem.
http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=1523
Held og lykke.
Venlige hilsner fra Line