Saltbalance, hukommelse og koncentration
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej. Jeg har et par spørgsmål, jeg godt kunne tænke mig opklaret, for min psykiater bliver ved med at kommentere det, men jeg vil bare gerne vide, HVORFOR det er sådan.. ALtså kort om min historie, så har jeg nu haft bulimi i 3 3/4 år og forinden led jeg af anoreksi i et års tid. Først vil jeg høre, hvordan det er, saltbalancen bliver påvirket, når man lider af bulimi? Og så siger min psyk også det med hukommelse og koncentration, hvordan kan det være at de to ting bliver 'forstyrrede'? (koncentration er selvfølgelig skidt, fordi man altid befinder sig i sin egen lille spiseforstyrrede og selvdestruktive verden, men det virker som om hun også har en anden grund) Jeg håber virkelig, I vil have tid til at svare mig, for jeg tør simpelthen ikke at spørge min psykiater :/ Kh hende uden hukommelse og koncentration

Svar:
Hejsa!
Jeg kan bestemt godt forstå, at du gerne vil vide hvorfor hukommelsen og koncentrationsevnen bliver forstyrret, når saltbalancen ikke er iorden.
Hjernen består ligesom resten af kroppen af en masse små celler. Celler er levende organismer, som har brug for at være i et rigtigt miljø, og i det miljø skal saltkoncentrationen være iorden.
Hvis saltkoncentrationen ikke er iorden, feks. hvis man lider af spiseforstyrrelse, så vil cellerne have svært ved at fungere og kommunikere med hinanden. Mange af cellerne i hjernen bruger du til når du skal huske og når du skal koncentrere dig. Så hvis cellerne ikke har det godt, så kan det gøre at du har svært ved at koncentrered dig.
Det var en lidt forsimplet forklaring, men jeg håber at du kunne bruge den. Jeg er rigtig glad for at høre, at du får hjælp til at komme over din spiseforstyrrelse, og du får hjælp af psykiateren. Men jeg tror, at hun gerne vil forklare tingene for dig, hvis du har andre spørgsmål, da hun er der for at hjælpe dig.
Venlig Hilsen
Iben Pedersen