Røde knopper i skridtet, spreder sig hurtigt!
brevkassespørgsmål af
Anonym
Hej! Jeg er en dreng på 16 år, og jeg har fået røde knopper i skridtet. De har spredt sig til mine lår, så jeg vil gerne gøre noget ved det. Det startede for 2 dage siden, og det bliver ved med at sprede sig hurtigt. Det kom efter en barbering, så jeg har selvfølgelig overvejet om det kunne være skægpest. Men da jeg brugte en helt ny engangsskraber, som endnu ikke havde været brugt af hverken mig selv eller andre, har jeg svært ved at se hvordan det skal kunne være det. P.S. Jeg har 3 niples, er det normalt?

Svar:
Hej Dreng.
Godt du spørger når din krop sender signaler om at noget har ændret sig. Det viser mig du er en ansvarlig ung mand.
Det lyder som om du enten har barberet mod hårene og din hud reagerer fordi den ikke er vant til det. Altså en reaktion de steder hvor hårerne skal igennem huden, de bliver skarbe når du skærer dem over med skraberen, og det irriterer huden da de stikker.
Du kan også have fået en infektion, i givet fald fortsætter rødmen og knupperne op af maven og ned på lårerene, du kan få feber og ondt, er det tilfældet skal du søge læge.
Men se lige tiden an til her efter jul. Lad være med at barberer dig igen de næste 14 dage, så vil du se, det nok er væk i inden nytår. Og lad være med at pille i det, eller trykke dem ud hvis de kommer til at ligne bumser.
Du kan evt. snakke med din mor eller far, eller anden du har tilid til, om det og vise det til dem, hvis de har barberet sig, har de også prøvet at få irriteret hud over det og de kan se om det er det.
Med hensyn til de tre brystvorter. Ja en del har det faktisk. Det er ikke farligt, men hvis du gerne vil have det tjekket kan du altid spørge din læge næste gang du alligevel kommer derop.
Med venlig hilsen
Anette