Rød knop på penis
brevkassespørgsmål af
Bille
19 år
Hey
Jeg har en rød knop på min penis det sidder på venstre side af forhuden. Den er øm og den gør ret nas. Jeg har haft en før, men det er et stykke tid siden, hvad kan det være? Den er ret hård. Derudover har jeg også en hård og øm klump i øreflippen (under huden). Jeg er normalt ikke så bekymret da sådanne ting normalt bare går væk efter tid. Jeg er bare nysgerrig efter at vide hvad det egenligt er?

Svar:
Hej med dig!
Mange tak for dit spørgsmål! Jeg kan forstå, så har du to forskellige spørgsmål: du har en rød knop på siden af dit penishoved, den kommer og går og gør meget ondt. Derudover har du en knop på øreflippen. Den sidder lige under huden.
Knopper rundt omkring på kroppen kan komme af flere forskellige ting, det kan være talgknopper, bumser eller et tegn på anden sygdom.
Talg dannes under huden og udskilles via talgkirtler og er med til at holde huden sund og fugtig. Talgknopper ses som små hvide knopper på huden. Talgkirtlerne findes overalt på kroppen på nær håndflader og fodsåler. Der er særligt mange i hårbunden, i ansigtet, på kønsdelene og i endetarmsåbningen. Talgknopperne på penis ses på underkanten af penishovedet når forhuden trækkes tilbage.
Nogle gange dannes der så meget talg at udførselsgangen fra talgkirtlern blokeres. Sker dette, så ophobes der talg nede i kirtlen, og der begynder at dannes bakterier; der dannes en bums. Den bliver rød og kan blive meget øm.
Steder hvor der er hårvækst kan man se indgroede hår. Der er hår, der vokser, men ikke bryder igennem overfladen på huden og dermed vokser videre under huden. Det kan også give en rød og meget øm bums.
Andre gange kan der komme en betændelsestilstand under huden uden at man har en forklaring på det. Betændelse sidder altid i en lille kapsel som kan blive større eller mindre over tid.
På de fleste steder af kroppen kan man have små fedtknuder under huden. De er helt harmløse. Bemærker man en fedtknude, kan man irritere den ved at gå at røre ved den og den vil vokse en smule og blive rød og irriteret.
Det er vanskeligt at sige, hvad dine knopper er kommet af eller hvad de skyldes. Jeg har nu givet forskellige eksempler på knopper og hvorfor de kommer.
Hvis du er træt af knoppen på dit penishoved, så synes jeg, at du skal gå til din egen læge. Han/hun kan hjælpe med at finde ud af hvilken type knop der er tale om, og om du kan gøre noget for at komme af med den.
jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Marie