Rygsmerter
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Kære Brevkasse. Jeg er en ung kvinde på 19 år. Jeg går og tumler rundt med vanvittige rygsmerter. Det har stået på i nogle år nu, og det blev bestemt ikke bedre efter jeg har fået barn. Jeg kan ikke stå op i længere tid af gangen uden at det begynder at gøre sindssygt ondt i hele ryggen og ned i lænden. Samme problem er der når jeg sidder ned, og derudover kan jeg heller ikke bære på ret tunge ting uden det også går i ryggen. Jeg har prøvet forskellige slags træning for at styrke min ryg osv, men intet af det har hjulpet mig. Nu er jeg også begyndt at få sidestik rigtig hurtigt når jeg er ude og gå. Jeg kan ikke forstå hvorfor. Jeg går rigtig meget og det har jeg altid gjort, og har aldrig oplevet at få sidestik efter bare 5 minutters gågang. Jeg har hørt og læst om f.eks kroniske rygsmerter og sådan nogle ting, og jeg er lidt bange for at mine rygproblemer kan betyde at jeg ikke kan holde et arbejde. Jeg håber at i har svarene på mine problemer. Venlig hilsen Pigen med store rygsmerter.

Svar:
Kære du.
Jeg kan godt forstå du er frustreret - når man har smerter der begrænser éns hverdag så meget, er det svært at holde modet oppe. Ryggen er en del af kroppens kerne, der ligesom er bindeled mellem alle de øvrige dele og når man har ondt i ryggen, så gør det altså VIRKELIG ondt. Jeg føler virkelig med dig.
Det er selvfølgelig lidt svært for mig at sige, hvad der er grunden til dine rygsmerter. Du fortæller ikke hvad du arbejder med, hvilken slags træning, du har prøvet, om du har været hos læge eller fysioterapeut osv. Jeg har også svært ved at se præcis, hvad smerterne hænger sammen med (i hvilken forbindelse begyndte de, er der perioder hvor du aldrig har ondt, er der noget der gør det bedre, stråler de ned i benene osv?).
Du skal helt klart ikke gå rundt og have det sådan her - du er ung og har hele livet foran dig og derfor skal der selvfølgelig gøres noget ved det. Jo før jo bedre!
Jeg vil råde dig til at gå op til din egen læge, så din ryg kan blive undersøgt. Måske vil du blive henvist til en speciallæge eller fysioterapeut eller måske kan din læge fortælle dig, hvad du kan gøre. I det mindste får du gjort noget.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Mange gange held og lykke med det og god bedring med ryggen.
Mange venlige hilsner fra Mette