regler
brevkassespørgsmål af
Anonym
Hej Min søster skal igen en tur til gynækolog og har et problem... Hun er jomfru og vil ikke undersøges vaginalt, hvilket lægen presser på hun skal, fordi sidste gang (hendes første GU) fandt lægen med ultralyd på maven at hun har en 4 cm endometriosecyste på den ene æggestok, fortykket slimhinde og muligvis fibrom. Hvad siger reglerne, hvis de findes? Kan min søster nægte vaginal undersøgelse, kan lægen nægte at fortsætte samarbejdet, eller noget helt tredje? Håber I kan give et kvalificeret svar. På fohånd mange tak A

Svar:
Hej A
Hvor er det godt din søster har dig, du bekymre dig om hende og spørger for at hjælpe hende.
Loven siger, at når du er 15 - 18 år, kan du sige ja og nej til en undersøgelse eller en behandling. Det kalder man at give sit samtykke. Men forældrene kan også give samtykke, hvis de mener det er nødvendigt og vigtigt for din søster. Det betyder kort sagt at din søster kan fortælle hvad hun mener, men i sidste ende er det jeres forældre der bestemmer.
Når det er sagt, så vil jeg gerne fortælle dig to ting:
1: Det er meget vigtigt at din søster kommer til læge og bliver undersøgt. Det er vigtigt at finde ud af om der er andre forandringer end dem man kan se på en scanning. Derfor er det vigtigt at du hjælper din søster og bakker hende op i at hun skal til læge.
2: En vaginal undersøgelse er ufarlig og helt normalt for piger og kvinder. Det er en undersøgelse som alle kvinder skal have mange gange i deres liv. Det betyder ikke noget at hun er jomfu og som sagt, er det helt ufarligt.
Det er altid lidt ubehageligt de første gange indtil din søster har vænnet sig til det, men det er en nødvendig ting.
Jeg håber du hjælper din søster med at komme til læge, og jeg synes også du skal vise hende det svar jeg har skrevet til dig, måske kunne det hjælpe lidt.
Venlig hilsen
Anette