Puls

brevkassespørgsmål

Puls

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 8 år 1 måned siden

er det for højt at have en puls på 70/min, når man er 14, snart 15 år og pige?

Svar:

Hej med dig

Du er snart 15 år og spørger til om en puls på 70 er normalt.

Det lyder umiddelbart helt normalt. For børn over 10 år og voksne er det normalt med en hvilepuls mellem 60 og 100. Det bedste tidspunkt at måle hvilepulsen på er om morgenen – helst inden nogle former for fysisk aktivitet påbegyndes

Pulsen kan blive påvirket af mange forskellige ting:

Fysisk aktivitet, Fysisk kondition (hvilken form man er i), Kroppens position (liggende, stående osv.), Kroppens størrelse og vægt, Følelser, Adrenalin, Fordøjelse, Åndedræt, Temperatur, Medicin

Derfor kan der være mange ting, som gør at pulsen bliver påvirket i den bestemte situation. ,

Men en umiddelbar puls på 70 er for dit vedkommende meget normalt.

Vh. Jens

Jenss billede
Jens har svaret på dette spørgsmål